P-piller och abort
08.05.2017
Hej! Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men jag har funderat på vad som skulle hända ifall man äter p-piller, men är den där ena på miljonen som ändå blir gravid. Skulle det skada fostret ifall man fortsätter äta piller för man inte vet att man är gravid?
Och ännu en sak, hur sent kan man göra abort och hur påverkar det kvinnan? (Inte egna erfarenheter vill bara veta) H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2017
Hej.
Det är som sagt väldigt osannolikt att man blir gravid om man äter sina p-piller som man ska. Oftast då man hör om nån som äter p-piller och ändå har blivit gravid så handlar det nog om att piller har glömts bort eller att man har ätit nån annan medicin som har minskat på p-pillrets verkan. Graviditetssymtomen brukar oftast vara så pass märkbara att man nog upptäcker graviditeten och då har möjlighet att ta ställning till den. (t.ex. att mensen blir borta, brösten blir ömma, man mår dåligt o.s.v.)
Det är självklart att man skall sluta med sina p-piller så fort man isåfall märker att man är gravid. Det föds en del barn som "utsatts" för p-piller under fostertiden och så vitt jag vet har de inte uppvisat några skador av det. (OM p-piller skulle vara rent skadliga för foster så skulle man måsta ha paus med pillren innan man försöker bli gravid, och någon sådan "regel" finns inte.) Det är klart att det kanske inte är gynnsamt för fostret att utsättas för extra hormoner under graviditeten, men hormonnivån i kvinnans blod under en normal graviditet är ändå betydligt högre än den är av p-piller.
Abort kan göras upp till vecka 12, med specialtillstånd ännu senare. Görs aborten tidigt kan man göra den medicinskt, d.v.s. genom tabletter som orsakar en tömning av livmodern. Görs aborten senare kan det behövas en skrapning av livmodern för att få den tömd. Skrapningen är ett större ingrepp än läkemedelsaborten, och upplevs som obehagligare eftersom den ju är ett "ingrepp", men sist och slutligen är det kanske ändå de psykiska sidorna av en abort som är de tyngsta, och då spelar det mindre roll hur aborten har utförts. Att göra abort kan vara tungt och obehagligt, och då kan det vara bra att få tala med någon om saken, antingen en sköterska på avdelningen där aborten utförs, en barnmorska på preventivrådgivningen, en hälsovårdare eller en psykolog. Man skall inte tveka att be om hjälp om man känner att man behöver det.
Hoppas att du fick svar på dina frågor, annars får du skicka in pånytt.
Kram
Tessi