P-ring blödningar
10.10.2017
Hej! Jag är på andra veckan av att använda P-ring. Första veckan hade jag rejält med huvudvärk + blödningar, men nu har huvudvärken försvunnit. Blödningarna är kvar och jag undrar om detta är vanligt eller inte, hur länge kan blödningen hålla på och borde jag kolla upp det? Blöder inte särskilt mycket, men tillräckligt för att vara tvungen att ha på en binda varje dag. Det är irriterande med alla förstörda trosor.. Hört om flickor som blött i två månader i sträck när de börjat använda p-piller eller p-ring och det låter ju hemskt, när ska man kolla upp det? Borde jag ta ut ringen? tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2017
Hej,
Jag tror inte att blödningen kommer att fortsätta så länge, men det är naturligtvis individuellt så något 100% säkert svar kan jag inte ge. Det är vanligare att man har strul i början om man använder mini-piller än med p-ring/p-piller. Jag förstår att det är jobbigt att du blöder hela tiden, men skulle ändå rekommendera att du försöker vänta ut det. Min gissning är att blödningen upphör senast efter pausen (d.v.s. då du har tagit ut ringen och har en veckas paus) Men som sagt så kan jag ju inte ge några garantier.
Så håll kvar ringen, och om du vill kan du ringa och tala med din barnmorska på preventivrådgivningen, men jag gissar att hon också kommer att råda dig att ha tålamod. Det betyder inte att någonting är fel, bara att det tar lite tid för kroppen att vänja sig.
Kram
Tessi