Plötsligt längre mens trots samma p-piller i ett år
12.10.2019
Hej! Jag har använt samma p-piller i lite över ett års tid nu och inte känt av några komplikationer. Men nu de senaste gångerna som jag haft mens har jag haft det i två extra dagar. Förut slutade min mens alltid på söndagar men nu plötsligt efter ett helt års p piller ätande pågår de ända fram till tisdagar? Är nåt fel?
(Nu i två dagar har jag dessutom haft blodiga flytningar vilket antagligen beror på ägglossning? Brukar inte ha så) Fundersam tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2019
Hej.
P-piller brukar oftast göra att mensen fungerar på ungefär samma sätt varje månad, eftersom mensen då sköts av pillren och inte av dina egna hormoner, men det innebär ändå inte att pillren helt kan kontrollera allting, så beroende på vad som händer i din kropp så kan inte pillren styra allting. Det innebär alltså, som i ditt fall att mensen kan förändras fast man äter piller, och ätit samma piller en längre tid.
Din mellanblödning beror knappast på ägglossning, eftersom p-piller förhindrar själva ägglossningen. Men det innebär inte att man inte skulle kunna få andra mellanblödningar.
Jag tycker att du skall fundera lite över hur du mår, och om det har varit någonting speciellt under de senaste veckorna/månaderna? Har du varit sjuk eller mer stressad än tidigare? Finns det någon möjlighet att du kunde ha en könssjukdom? Om du har haft oskyddat sex och inte är helt säker på att din partner är frisk så kan det löna sig att kolla upp, eftersom vissa könssjukdomar kan orsaka blödningar.  Alltid ger inte könssjukdomar (t.ex. klamydia) några symtom, så finns det någon risk så är det bättre att kolla upp saken eftersom det kan leda till otrevliga följder längre fram om det inte blir behandlat.
Nu menar jag inte att du på basen av en mellanblödning behöver misstänka några stora problem, men fundera och följ med. Det att mensen varar längre eller att man får en mellanblödning kan alltså vara helt normalt och de flesta tjejer upplever det nån gång. Du kan ringa till din preventivrådgivning om problemen fortsätter så kan ni fundera över vad man kan göra åt saken.
Kram
Tessi