Slutat med p-piller, men ingen mens
16.09.2014
Hej! För en månad sedan slutade jag med mina p-piller (yaz). Två dagar senare fick jag mens som varade i 5 dagar, som det vanligtvis brukar göra. Jag var trött på att använda p-piller eftersom att jag glömde att ta dom rätt ofta på exakt samma tidpunkt, så jag gick ofta och oroade mig ifall att jag hade blivit gravid.
22 dagar efter min första "mens-dag" ( eller från den dagen jag fick min mens senast hade jag sex med min pojkvän. Vi skyddade oss nog med kondom, men under ett skede hade jag hans kuk inne i mig utan kondom. Han kom inte in i mig och vi satte på kondomen för att slutföra sexet (det var den andra gången vi hade sex under samma kväll).
Nu är jag på dag 40, after min senaste mens började, och undrar bara att är det min menscykel som är lite ur spår efter att jag slutat med p-piller? Eller kan jag ha gått och blivit gravid?
Jag vet att säkraste vore att bara köpa ett test och testa, men det har jag gjort så många gånger tidigare och i helt onödan.
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej.
Som du säkert har hört massvis med gånger är det viktigt att kondomen sitter på under hela samlaget för att den skall ge ett säkert skydd. Om din pojkvän var inne i dig utan kondom (och speciellt med tanke på att det var andra gången ni hade sex under samma kväll) så finns alltid risken att det kan ha funnits spermier i försatsen, eller spermier som blivit kvar i penisen sedan tidigare på kvällen. Risken är inte jättestor, men den finns.
Naturligtvis kan din sena mens också bero på att du har slutat med dina p-piller. Det är jättevanligt att mensen blir hoppig efter att man slutar med hormonella preventivmedel. Först och främst tycker jag nu att du skall testa dig och se om du är gravid eller inte. Din skolhälsovårdare kan lägga in en remiss till dig om du inte själv har råd att köpa testet. Som nästa steg skall du nog fundera på vilket preventivmedel du skall använda för att slippa bekymra dig i framiden. Det finns ju t.ex. ringar eller kapslar, som har den fördelen att man inte behöver komma ihåg dem varje dag. På preventivrådgivningen kan de hjälpa dig hitta ett preventivmedel som passar dig. Och om du inte vill använda hormonella preventivmedel så måste ni nog helt enkelt skärpa er då det gäller kondomerna - eftersom de inte kan skydda mot graviditet eller könssjukdomar så länge de är i förpackningen.
Var rädd om dig.
Tessi