Sned penis
22.11.2017
Hej
Jag har så länge jag kan minnas haft en kuk som är sned åt sidan och är väldigt orolig. Tror den är ungrfär 20 grader sned om jag har mätt rätt. Jag har alldrig haft sex och det här är en stor anledning varför. Jag kan också böja kuken åt det hållet den är sned när jag har stånd, det känns alltså som att den är "svag" där den böjer sig. Däför är jag rädd för att ha sex när bruden tex är ovanpå. Jag är rädd att den ska böjas när hon ligger på mig och att den ska skadas.
Jag läste också om en sjukdom som heter Peyronies och är rädd att jag har den
Tänk om jag aldrig kommer kunna ha sex och det tar sjukt för flickan pga snedheten.
Har sån sjuk ångest och vet inte vad jag ska ta mig till. Får inte en lugn stund.
Vad ska jag göra? Är mitt liv förstört?
Tack för att ni finns. William

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.11.2017
Hej.
Jag förstår din panik, men nu skall du börja med att andas.
Det är ganska vanligt att killars penisar är sneda eller vinklade åt antingen det ena hållet eller det andra. Det är ganska ovanligt att en penis skulle vara så sned att det inte skulle gå att ha sex, och tjejer brukar i allmänhet inte bry sig så mycket fast penisen är sned.
Peyronies sjukdom som du nämner är ett tillstånd då det börjar uppkomma ärrvävnad inuti penisen som gör att den blir böjd eller sned. Oftast uppkommer tillståndet i vuxen ålder, men man kan drabbas även tidigare. Det är inte klart vad som orsakar tillståndet. Problemet är i många fall att det kan finnas smärta förknippad med ärrvävnaden, så att det helt enkelt gör ont att ha sex för killen själv, för tjejen brukar det sällan medföra smärta eftersom slidan är väldigt flexibel.
om det finns specifika ställningar du är rädd för eftersom du är rädd att penisen skall skadas, så får du helt enkelt undvika just de ställningarna till en början och testa dig fram. Beroende på om det är en förnuftig partner du har så kan du också berätta det för henne, och då är hon medveten om saken och ni kan tillsammans hitta de ställningar som funkar bäst.
Om din penis är sned så tycker jag inte att du skall nojja så mycket, om den däremot har en kurva mitt på eller upplever smärta så tycker jag att du skall ta kontakt med hvc för att boka en läkartid. Jag förstår att det säkert känns pinsamt stt gå och visa upp penisen för en läkare, men det är ju inte någonting du har valt själv - och därför är det inte heller någonting du behöver skämmas över.
Du kommer nog att kunna ha sex och ditt liv är inte förstört p.g.a. detta. Det är inte en katastrof. Men kontakta en läkare, och vid behov kan hen skicka dig vidare till en urolog, som är specialist på penisar och deras åkommor.
Kram
Tessi