spytt! hjälp fort!
03.11.2014
Jag tar mina cerazette kl 17 varje dag, hur är det när man spyr? Spydde 8h efter men ska man då följa "vid glömd tablett" eller inte? Blir förvirrad!! Så här står der på nätet ;Om man kräks eller har diarré är det osäkert om hormonet hinner tas upp av kroppen och skyddet mot graviditet kan minska. Man bör då även använda annat skydd, till exempel kondom, under den kommande veckan. Om man kräks inom 3-4 timmar efter man har tagit en tablett kan man ta en ny tablett från en annan tablettkarta så snart som möjligt, men senast inom 12 timmar från den tid man normalt skulle tagit tabletten. Annars gäller samma råd som vid glömd dos."
Hjälp snabbt!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2014
Hej.
Eftersom det gått så lång tid som 8 timmar efter att du tagit pillret tills du spydde så borde det inte vara några problem. Vid det laget bode nog pillret ha hunnit lösas upp och tas upp av kroppen. Jag tror med andra ord inte att du skulle ha behövt ta någon extra tablett. Man kan säkert använda det du läst på nätet som riktlinje - d.v.s. om man spyr inom 3-4 timmar efter att man tagit tabletten så tar man en extra tablett eller skyddar sig på annat sätt i en vecka.
Se bara till att du tar dina tabletter på samma tid resten av kartan, det är ju annars också extra viktigt med cerazette.
Hälsningar
Tessi