Tappat p-piller i handfatan..
02.03.2016
Hej!
I söndags 28e kl21.00 skulle jag ta mitt p-piller (Yasmin 28) i andra raden som vanligt. Men tappade rakt ner i handfatet/avloppet :((
Så jag tog från ett nytt karta, andra raden. Men nu kommer det alltid vara krångligt då jag måste alltid ha extra karta hemma, ta ut receptet tidigare osv. Jag undrar ifall man kan hoppa över en hel dag utan att ta ppillret? Att jag tar morgondagens-måndag ppillret på söndag och hoppar över hela måndag och sedan fortsätta på tisdag som vanligt. Jag förstår att man ej kommer vara helt skyddad och att man bör ta avstånd från sex en hel vecka.
Men är det farligt att göra så? Att man hoppar över en dag? Det borde funka men vill kolla med er först vad ni tycker.
Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej.
Nej, direkt farligt är det inte att hoppa över ett piller. Risken är ju just den att man då inte har ett fullständigt skydd för graviditet så om du skall ha sex så måste du använda något annat preventivmedel också, t.ex. kondom, under följade veckas tid, och OM man skaulle vara jättekänslig så kan man få mellanblödningar, men det är inte heller farligt. Yasmin 28 innebär att du på en karta har 21 "aktiva piller" och 7 placebopiller. Det är alltså 21 p-piller och 7 piller som du tar bara för att hålla rutinen igång. Alla p-pillren är likadana, det är alltså ingen skillnad i vilken ordning du äter dem, men för att det skall vara lättare att komma ihåg sina piller så brukar man äta dem enligt den dag som står på kartan. Dv.s. att man tar måndagens piller på måndagen o.s.v.
Det är inte bra att hålla extra pauser då man äter p-piller, d.v.s. så att man äter några månader och sedan håller nån månads paus och sedan fortsätter att äta (eftersom det ökar risken för blodpropp) - men alla kan glömma att ta p-piller nån dag och det är inte  allvarligt.
Så du kan nu välja att antingen hoppa över p-pillret en dag, precis som du skrev, eller att börja med dina placebopiller en dag tidigare. Den enda skillnaden är då att din mens kommer att flyttas lite och att du i fortsättningen kommer att börja med ny karta på t.ex. söndagar istället för måndagar. Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Men jag förstår att det blir krångligt att fortsätta att äta som du har gjort nu, så jag föreslår att du antingen är pillerfri i en dag och använder kondom, eller att du äter alla dina aktiva piller kartan till slut nu och sedan börjar med dina placebon. Din mens kommer då att börja tidigare och du måste börja med nästa karta en dag tidigare men det är inte farligt.
Kram
Tessi