Tog två p piller i misstag
15.11.2013
Hej! Tid precis två p piller för trodde jag hade gkömt att ta en igår. Men när ja kolla närmre så såg jag att jag inte alls hade glömt... Så nu har jag tagit två i onödan. Risker? Farligt? Nån som vet :) tack! Lina

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.11.2013
Hej Lina!
Förlåt förlåt att du fått vänta så länge på svar, här är sådan rusning på frågor just nu att hohho... Över 200 på 2½ vecka. Men nu!
Att ta två p-piller samma dag är inte direkt farligt för kroppen. Däremot så kanske du märkte av lite underliga humörsvängningar eller svagt illamående eller något? Tex mera gråtig än normalt eller mera irriterad? Det blir ju lite för mycket hormoner i kroppen på en och samma dag mot vad den är van vid, så nog kan man reagera med lite biverkningar. Men det borde också gå om på någon/några dagar. Kanske kan det rubba menscykeln en smula så att mensen kanske inte kommer exakt som den brukar eller är längre än vanligt eller något, men det är inget farligt. Fortsätt bara ta pillren enligt bruksanvisningen, så är du nog trygg.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskan på liknande fråga)