Ungdomsmottagningen
16.05.2017
Hej jag är 15 år och mitt namn är inte gunnar! Jag undrar om man kan gå till en ungdomsmottagning pga av typ infektion i "piss hålet"? går i nian nu och det känns oerhört pinsamt att gå till ungdomsmottagningen! Alla i klassen liksom bara skämtar om det varje gång vi går förbi! (Hörni ska vi inte ta och gå in på ungdomsmottagningen).Tänk om någon annan som känner mig är där för att hämta kondomer elr p-piller. Iallafall så undrar jag om dem hjälper till med sådant där? Inte Gunnar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej.
Ja, du kan gå till ungdomsmottagningen för att diskutera i stort sett vad som helst, däribland infektioner i "piss hålet", som du beskriver. De har tystnadsplikt, och får inte berätta vidare sånt som du berättar för dem, och de har utbildning och erfarenhet så de har hört det mesta.
Bland ungdomar blir det ofta lite skämmigt att söka hjälp t.ex. vid ungdomsmottagningen, men det beror oftast på att det är lite spännande och genant att besöka de ställena. Det du skall komma ihåg är ju ändå att det är exakt därför ungdomsmottagningen finns - för att du skall ha någonstans att vända dig då du får problem.
Du behöver ju inte bry dig om varför dina bekanta eventuellt är på ungdomsmottagningen, lika lite som de har någonting att göra med varför du är där.
Gå dit och diskutera ditt problem så hjälper de dig säkert.
Kram
Tessi