Utebliven mens
01.12.2015
Hej!
Jag fick ingen mens förra månaden och känner mig lite orolig, fastän jag läste i ett tidigare svar att man ska uppsöka läkare först efter 6 månader om den inte kommit tillbaka. (Och nej jag har inte haft sex!).
Jag tror att orsaken kanske kan vara att jag har börja äta mindre mat (vill som säkert många andra gå ner i vikt). Jag har alltså börjat skära ner lite på maten sedan 1 november. Men jag äter nog frukost, lunch och middag så calm down :) Jag har nog förr också strejkat sådär smått som jag gör nu och då har det inte varit några problem, så vet inte vad det skulle vara för skillt nu. Eller kanske det bara är skolstress? Men det har jag också alltid haft. Vet inte vad det skulle kunna vara. Har också alltid varit dålig på att motionera så kanske det återkommer ifall jag skulle röra lite mer på mig.
Men jag har annars alltid haft regelbunden mens, och har nu blivit (onödigt) orolig över att jag aldrig fick mensen i november (brukar få i mitten av månaden). Men ska jag isåfall vänta i ännu fem månader innan jag uppsöker läkare eller borde man göra det fortare? Tycker ett halvt år utan mens låter så länge, haha. Eller är det egentligen normalt att det hoppar över någon månad? lejjoni

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej.
Om du alltid har varit regelbunden så kan jag förstå om du känner dig lite orolig och stressad då mensen plötsligt inte kommer. Men jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig. Det är helt normalt att mensen kan utebli ibland och det behöver inte betyda att någonting är fel.
Menstruationscykeln styrs ju av dina hormoner och det är ett väldigt komplicerat system, så om det nån gång blir lite obalans i det systemet så är det vanligt att mensen uteblir. Ibland hoppar det över en månad och ibland flera. Eftersom du inte har haft sex så behöver vi ju inte oroa oss för att du skulle vara gravid så på så sätt kan vi ju vara lugna. Det vanligaste är kanske att mensen uteblir för att man stressar eller är nedstämd, eller att man plötsligt ändrar mycket i vikt, men ibland får man helt enkelt inte veta vad det beror på att mensen tar paus.
Jag tycker nog att du kan vänta i lugn och ro några månader till. Om mensen har varit borta i 6 månader brukar man börja utreda saken, men jag tycker att du kan gå och tala t.ex. med din skolhälsovårdare om inte mendsen har kommit tillbaka ännu i mars, så kan hen avgöra om ni skall kolla upp saken med lab.prover eller vad ni skall göra. Dock tror jag inte att din mens kommer att vara borta så långe, utan antagligen dyker den upp när du allra minst anar det.
Kram!
Tessi