Utebliven mens efter 4 år med p-piller
14.03.2016
Hej!
Jag har ätit samma p-piller sort i nu ungefär 4 år. Mensen har alltid kommit under min "pillerfria" vecka men nu ettpar månader tillbaka har det varit annorlunda. Till att börja med minskade min mens, detta har nog hänt under längre tid, i början (de 1-3 första åren) hade jag alltid 5 dagar mens, de senaste månaderna hade jag 1-2 dagar mens och nu förra månaden ingen mens alls.
Detta gjorde mig självklart orolig, jag hade "mensvärk" typ hela månaden men ingen mens, inte ens lite blod på wc pappret eller brun flytning. Min rådgivare sa att detta var normalt men jag har ändå gjort två graviditetstest som båda varit negativa. Första testet gjorde jag då mensen var försenad 5-7 dagar och andra då den var sen 2-3 veckor.
Denna månad har min mens inte heller kommit ännu men jag har ändå värk i magen och mår lite dåligt. Eller så inbillar jag mig, brukar va bra på sånt tyvärr...
Nu till frågan; borde jag göra ännumer graviditetstest??? Vill ju veta om graviditeten så fort som möjligt eftersom abort skulle vara mitt alternativ, ELLER ska jag bara lita på att detta är helt normalt som min preventivrådgivare sagt? Jag tror allt är ok men ändå är det ju något som skrämmer en när mensen uteblir, om jag nu inte är gravid (som jag troligtvis inte är pga två negativa test) så kanske något annat är fel? Och sedan kan de väl inte vara hälsosamt att mensen uteblir pga p-piller allt för länge?
Mensen är ju trosallt mitt "bevis" på att allt är som de ska så vore ändå kul med mens, haha! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.03.2016
Hej,
Ja, hjälp. Detta med mens är nog alltid ganska komplicerat. Det är jobbigt att ha mens och det är jobbigt då den inte kommer. Då mahn inte ännu har fått den så tycker man att den borde börja komma och sen då sen äntligen slutar komma så är det ett tecken på att kvinnan inte längre kan ge nytt liv. Det är liksom aldrig riktigt bra.
Jag tror precis som du, och din barnmorska/hälsovårdare att du inte behöver vara orolig. Det är inte farligt fast din mens uteblir, och det är inte så ovanligt heller. Jag vet ju inte vilka piller du äter, men med vissa pillersorter är det ganska vanligt att mensen upphör eller blir väldigt sparsam. Jag tycker inte att man skall äta många pillerkartor på raken om det inte finns någon anledning till det eftersom det är bättre för kroppen om den får fungera i cykel som den vill. Men eftersom du håller pillerfri vecka så ges ju din kropp möjlighet till tömning - den har tydligen bara inte haft någonting att ge bort de senaste månaderna.
Jag förstår dock att det känns konstigt att vara utan mensen eftersom du är van att den skall komma och den ändå har fungerat lite som ett kvitto på att du inte är gravid. Om du känner att du orkar så skulle jag be dig ha tålamod ett tag till - det kan ju hända att mensen kommer tillbaka, och så länge du tar dina piller alla dagar (förutom den pillerfria veckan då naturligtvis) så blir du ju inte gravid och behöver inte heller vara rädd för det. Men om det känns som att du inte klarar av att inte ha mens så kan du tala med din barnmorska och ni kan överväga att du skulle testa en annan sorts piller. Det känns ju kanske lite onödigt om dessa piller annars har passat dig, men det är alltid du själv som bestämmer över din egen kropp.
Sköt om dig!
Kram
Tessi