Utebliven mens, zoely
26.09.2019
Hej, jag har ätit p-piller i två och ett halft års tid och bytte för lite mer än ett halv år till zoely. Har alltid haft ganska kraftig mensvärk och väldigt intensiv mens de första dagarna.
När jag började äta zoely blev det först ännu värre men har sedan blivit "normalt" igen.
Förra månaden hade jag endast lite mensvärk och typ bara en rödbrun flytning. Blev såklart rädd att jag var gravid och tog sedan ett test enligt konstens alla regler. Testet visade negativt. Nu har jag då ätit alla 4 sockerpiller igen utan att få någon mens. Samma sak med lite mensvärk men inget som helst annat tecken på någonting. Tvivlar ju också på att jag är gravid... Vet också att en bieffekt av zoely är utebliven mens, men skulle det hända först efter ett halvår? Finns det någon annan passande orsak till dessa uteblivna underliga menser?
Jomenvisst

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2019
Hej.
Jag tror precis som du skriver att det helt enkelt är så att din mens mer eller mindre har upphört för tillfället p.g.a. dina p-piller. Eftersom p-piller (och framför allt Zoely) gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern är väldigt tunn, så finns det inte nödvändigtvis så mycket för kroppen att stöta ut. Därför är blodet ofta mörkare/brunare - för att det helt enkelt består till största delen av bitar av slemhinna.
Det är ju bra att du kollade upp saken med ett graviditetstest då du blev osäker på vad det berodde på, men om du vet att du tagit dina piller som du ska så behöver du inte stressa över det i fortsättningen. Det tar alltid en tid för kroppen att vänja sig vid en ny sorts piller, så jag ser ingenting konstigt i att mensen upphörde efter ett halvår. Det betyder inte heller att den är försvunnen för alltid - utan bara att det är så just nu.
Försök att ta hand om dig själv, ta dina piller enligt anvisningarna och lita på att de gör sitt jobb.
Kram
Tessi