Vinelle piller & lös i magen
31.07.2018
Hej! Jag äter Vinelle tabletter, minipiller varje dag och har gjort det i lite mer än en månad. Jag tog tabletten 13:00 idag men var sedan lös i magen ungefär 40 minuter efteråt, det var antagligen bara tillfälligt eftersom jag hade ätit en burk majs med smör och salt till frukost och jag tror det var orsaken. Jag och min pojkvän har oskyddat sex dagligen då jag tar mina piller varje dag. Har dock inte haft samlag idag alls, borde jag använda kondom ett tag nu ändå? Eller påverkar det ej skyddet? Behöver veta fort!! Akut:( L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Om diarren berodde på någonting du ätit så brukar den oftast inte vara så kraftig att det skulle riskera skyddet. Det är givertvis svårt att säga med 100% säkerhet, men sannolikt så skall man ha en riktigt kraftig diarré där hela magen töms på innehåll för att det helt skall riskera skyddet.
Om du vet att du kommer att gå omkring och oroa dig så kan du givetvis använda kondom de närmaste dagarna, men i ditt fall tror jag inte att det är nödvändigt.
Kram
Tessi