Lös mage 10 min efter p-piller
09.05.2016
Hej! Jag har fått turistmage nu efter resan och är lös i magen/diarre. Och idag så tog jag mitt p-piller som vanligt och ungefär efter 10 minuter gick jag på toa och var då lös i magen, så hann pillret alls komma ner i magen och tarmana på den tiden? Är orolig över att det redan åkt ut och jag har ingen reservkarta eller nåt heller, vad ska jag göra? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2016
Hej.
Ingen fara. Allting man äter tar ungefär 30 minuter på sig innan det åker vidare från magsäcken, så pillret var nog i all säkerhet där i magsäcken och skvalpade omkring medan du hade diarré och åkte efter en stund vidare ut i tunntarmen o.s.v.. Och om det var bara en diarré (d.v.s. du var på toa bara en gång) så är det osannolikt att det skulle påverka det som hände upptill i magen. Man skall nog ha verkligt ultrakraftig diarré för att det över lag skall påverka skyddet av p-piller, så du behöver nog inte oroa dig.
Det är lugnt. Drick vatten och ät mjölksyrabakterier så är du snart i skick igen :)
Kram
Tessi