3 frågor i 1
27.04.2017
Hej decibel! Jag en är en pojke och brukar runka nu som då...
Det varierar hur ofta jag runkar, ibland några gånger i veckan, ibland flera gånger per dag, och ibland är jag inte alls sugen i typ en vecka. Förr brukade jag runka mycket till porr, men jag började få dåliga känslor över det som om jag gjorde något fel, ( är det det som kallas ångest?) Så jag slutade och har inte sett porr på en tid nu. Det kändes som om jag fick mycket bättre stånd när jag såg på porr och
runkade,jämfört med nu. Så jag undrar: betyder det att jag är beroende av porr typ, och att jag bara blir attraherad av porr och sex och knull , och kommer det i framtiden när jag är äldre vara så att jag bara ser på kvinnors bröst och rumpa istället för att också se på personligheten, men jag tror nog att jag också skulle se på personligheten. Men tänk om jag blir en sån där pojkvän som bara vill ha sex hela tiden? Vill inte att det ska vara så, men det känns som om det av någon anledning kommer att bli så p.g.a om jag ser på porr. Och varför känns det som om jag fick bättre stånd av porr än när jag runkar nu? Är orolig över detta hur mitt kärleks liv kommer att se ut. För jag har nog ofta fantasier om att jag i framtiden vill ha sex ofta med min eventuella framtida flickvän/fru, har en känsla av:( ååh när ja har en flickvänn kommer ja ha sex hela tiden åååh va sköönt, ska ha sex ofta me henne...) så tänker jag. Är det dåligt att jag tänker så här, eller är jag bara en ovanligt sexsugen tonnåring? Så mina frågor:
1- kan jag börja se på porr igen ?
2- är det bara en känsla att jag får bättre stånd av att se på nakna kvinnor i videos än unga flickor på bild?
3-är jag en konstig sex pojke som bara vill knulla, hur kan jag isåfall ändras till en "normal" pojke? Insane

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2017
Hej,
Till att börja med kan jag konstatera att det är helt normalt att runka, vare sig det är flera gånger per dag eller nån gång i månaden. Huvudsaken är att du bestämmer det själv och gör det som känns rätt för dig.
Hela porrdebatten är ett minfält att ge sig ut på. Porrindustrin är en av världens största industrier, det omsätter ofattbara mängder med pengar, så det säger sig själv att porrindustrin rymmer både bra och rent vidriga saker. Man kan egentligen inte ge något helt enkelt svar på frågor som gäller porr just därför att industrin är så stor. De flesta människor inser att material som innefattar våld, tvång, barn eller djur inte är ok, men för de flesta som tittar på porr är det ju inte heller det man söker, utan filmer/bilder som visar vuxna människor i sexuella sammanhang. I debatten kring porr blir begreppen lätt ganska luddiga, men det betyder inte att man nödvändigtvis är en dålig person eller en kvinnohatare som ser alla tjejer som objekt bara för att man tittar på porr. Jag tycker att det är synd att man ofta är snabba med att skuldbelägga personer som ser på porr. All porr är inte dålig eller kvinnoförnedrande.
Likaså är det kasnke svårt att dra någon klar gräns för när man är beroende av porr. Väldigt långt handlar det ju om vad du själv upplever. Om du själv upplever att det blir ett problem, att du inte kan bli upphetsad om du inte får all den visuella stimulans som du får då du tittar på film så kanske du gör rätt i att ta det lugnt med porrtittandet, men jag tycker inte heller att man skall överdriva riskerna med att bli beroende av det. Det är nog ganska naturligt att du blir hårdare om du ser på porr än du blir utan, eftersom upphetsningen till största del sitter i hjärnan, och det är den som matas då du tittar på porr. Jag tror inte att du kommer att bli "förstörd" genom att se på porr, så att du som vuxen bara skulle intressera dig för bröst och rumpor och inte själva personen. Du låter som en förnuftig typ, så sannolikt kommer du att fortsätta förälska dig i personer - och även älska deras fyfsiska utseende - hurudant det än må vara. Sen kan man inte bortse från att den bilden av människor som porträtteras inom pornografin är väldigt ensidig. Det är alltid vackra, smala människor och alla killar är väldigt välutrustade. Så der ju inte alla människor ut i verkligehten. Inte heller allting de gör i filmerna är nödvändigt att göra i verkligheten. Skådisarna i filmerna är anställda för att göra ett jobb - för att få en sak att se upphetsande ut. Inte för att de själva skall ha skönt. Så det viktigaste den dag du har en sexuell relation med en riktig partner är att ni båda är med på det ni gör, och att ni visar varandra respekt samtidigt som ni testar er fram på vad som känns bra för er.
Så för att besvara dina frågor. Om du vill så kan du se på porr. Men försök att välja bra porr. Man har rätt att ställa krav på vad man tittar på. Det finns t.ex. en kvinnlig porr-regissör som heter Erika Lust som gör filmer som är "rättvisemärkta" (lika lön, goda arbetsförhållanden, inga droger o.s.v.) Men det är också viktigt att du låter din egen fantasi arbeta, för det är den du skall leva tillsammans med hela livet. Hitta upphetsande fantasier om nån du känner eller skulle vilja känna och fantisera om er två. Som jag tidigare skrev så tror jag inte att det är någonting konstigt med att du blir hårdare av att se på film än av att titta på bilder, men det är kanske någonting du kan ha i åtanke. Precis som med många andra saker så är porr en god dräng men en dålig husbonde, om du förstår vad jag menar. Alltså att porr kan vara ett bra hjälpmedel eller tillägg så länge det är DU och din fantasi som är huvudpersonen, men om du upplever att du inte har någon egen fantasi alls eller att du inte kan bli upphetsad utan att titta på porrfilm så är det bra med en paus.
Slutligen. Du är ingen konstig pojke. Det är inget fel på dig. Det är normalt att vara, och vilja bli upphetsad. Det är inget fel med det.
Kram
Tessi