Addiction
26.02.2024
Hej
Jag har ett problem med pornografi jag har en addiction till pornografi vad kan jag gjöra att sluta titta på dett? Det händer mest att jag tittar på det när jag har inget på gång t.ex jobb, vara med kompisar eller något annan fritids sysselsättning och jag vill inte att någon ska vetta om det för att jag skäms att jag har det Mr.Han

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2024
Hej,
Jag tycker inte att du skall skämmas över att du har tittat på porr. Det är helt naturligt i din ålder (i alla åldrar egentligen) att vara nyfiken, och de flesta tycker att det är spännande att se på nakna kroppar även om många inte medger det. Så i sig behöver det inte vara ett problem att titta på porr, men det kan bli problematiskt om det är det enda man vill göra.
Det du skall vara uppmärksam på är det du själv skriver om att du tittar på porr då "du inte har någonting på gång", för porr är inte och skall inte heller vara ett substitut för fritidsintressen. Så om det enda innehåll du har i dina dagar eller det enda som känns meningsfullt är att titta på porr så har du helt rätt i att det kan vara ett problem som du kan behöva få hjälp med. Inte heller i dessa fall är det porren i sig som är själv problemet, utan problemet är i så fall att man inte upplever att andra saker är meningsfulla eller intressanta.
Så det du nu får fundera över är hur ofta du tittar på porr, och vilken känsla det är du vill uppnå då du gör det. Kan du onanera utan att samtidigt titta på porr? Hur känner du dig efteråt? Och vad händer om du inte tittar utan istället helt enkelt gör någonting annat, t.ex. tittar på en vanlig serie eller film? Försök att för dig själv svara på dessa frågor och försök följa med ditt eget beteende en tid. Om du om t.ex. två veckor eller en månad ännu upplever att ditt förhållande till porr är onormalt så tycker jag att du skall försöka komma i kontakt med en psykolog som kan hjälpa dig. Jag vill ännu en gång poängtera att du inte behöver känna skam över att du tittar på porr, och att det snarare är bra om du märker att det är ett problem för det innebär att du har bättre möjligheter att ändra på ditt beteende. Kontakt med en psykolog kan du få antingen via din skolhälsovård eller via hvc, och med hen kan du vara alldeles ärlig - eftersom det är bara då som psykologen har möjlighet att hjälpa dig.
Kram,
Tessi