Alltid orgasm?
22.05.2018
Hej! Dethär är en lite pinsamt fråga men när man onanerar eller har sex så ska man få en orgasm? För det kan ju ändå kännas skönt fast det inte kommer en orgasm. Liksom är det målet eller får man bara det om de råkar så?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2018
Hej.
Det är ingen pinsam fråga alls, utan en väldigt bra fråga. Många som onanerar så gör det just för att få orgasm, eftersom det kan ses som själva "höjdpunkten", men både onani och sex i största allmänhet kan ju vara väldigt skönt och stimulerande även om man inte skulle komma.
Det finns personer som inte kan få orgasm alls, vare sig på egen hand eller vid samlag, och det betyder ju inte att sex skulle vara bortkastat ändå. I sig kan ju upphetsningen och smekningarna lika viktiga (om inte viktigare) än själva klimaxet.
Så ingen panik fast man inte kommer alla gånger, och ingen panik om man gör det. Man väljer själv hur långt man vill ta det.
Kram
Tessi