Ångest över min kropp
31.10.2018
Hej, jag har dejtat en kille i ca 1år, jag är 18 och han 20. Vi båda har haft samlag tidigare och de senaste månaderna försökt några gånger. Problemet är att trots att båda är redo, får vi inte in hans penis.. det går till en början men den åker fort ut igen. Skäms över att det inte lyckas och känns som att det är något fel på mig. Det borde ju faktiskt inte vara så svårt. Försöker slappna av vilket brukar underlätta för en stund. Vi har också försökt olika ställningar för att se vad som eventtuellt kunde fungera. Båda är frustrerande på detta och vi har tidigare talat om det. Det går bra om han fingrar mig, då rymms lätt 2-3 fingrar in men såfort vi försöker på samlag misslyckas det. Vad beror det här på och vad kan vi göra för att det ska fungera? Har även försökt att inte tänka på saken för det gör att jag spänner mig och att jag redan gett upp för första början men utan att lyckas. Började senast gråta för kände mig själv så misslyckad. :( känner mig annars väldigt trygg med honom och kan säga ifrån då nåt inte känns bra, och båd vill ha samlag med varann så vi vill verkligen hitta en lösning till det här. Fundersam tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2018
Hej.
Oavsett vilken orsaken är till att det inte riktigt har lyckats ännu, så är det viktigaste att ni fortsätter att tala och vara öppna mot varandra, och att ni håller humöret uppe. Bara för att det inte ännu har lyckats betyder inte att det aldrig kommer att göra det.
Med tanke på att allting är "lugnt" då han fingrar dig, och han kan penetrera dig, så misstänker jag att anledningen till att han "åker ut" är att han tappar ståndet lite. Jag har svårt att tro att det skulle bero på ditt underliv (då skulle det sannolikt inte funka med fingrarna eller penetrationen heller, och du har genomfört samlag tidigare).
Att ligga med en ny person ÄR spännande. Det skall vara det. Men även positiv nervositet och spänning kan leda till små problem ibland. Försök att börja med att inte fästa så stor vikt vid den penetrativa delen av samlaget. Ha ett långt förspel, vänta tills ni båda är riktigt riktigt redo, sen kan han komma in i dig - men bara fram och tillbaka - sen drar han sig ur. Sen fortsätter ni att smeka varandra - och sedan upprepar ni penetrationen - fast lite längre denna gång. På det sättet fortsätter ni, tills situationen förhoppningsvis är så pass avdramatiserad att han behåller sitt stånd.
OM det inte skulle lyckas så vill jag inte att ni tappar självförtroendet. Du behöver inte ta detta på dig, och inte han heller. Det är bara ett tillfälligt problem, och det kommer att lösa sig bara ni uppriktigt tar det lugnt och koncentrerar er på att göra det skönt för varandra, inte stressar upp er över att sex borde se ut på ett visst sätt. Penetrativt sex är INTE det enda sättet (och som jag redan skrev så betyder det inte att det aldrig kommer att hända.)
Och glidmedel kan jag rekommendera både till förspelet och samlaget. Det gör allting roligare.
Jag hoppas att ni fortsätter försöka, och håller fokus på att ha det skönt tillsammans och njuta - inte att sexet måste vara på ett visst sätt för att "räknas".
Kram
Tessi