Är det här lagligt?
10.12.2023
Jag och min flickvän skulle vilja börja röra varandra lite mer, hon är 16 och jag är 15, vi har båda hållit med om att vi ska spara riktig sex tills jag är 16 men vi började undra om det skulle T.ex vara lagligt för mig att fingra henne eller för henne att runka av mig?
Vi kollade att "The Age of consent" i Finland är 16 så egentligen är jag underårig men vi ville få ett riktigt svar. Vi är antagligen det mest olagligt lagliga paret i Finland .
Är det här lagligt för oss?? OlagligtLagligaParet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
Precis som du skriver så är skyddsåldern för sex i Finland 16 år. Denna skyddsålder finns primärt till för att skydda unga personer (barn) från att bli utnyttjade av äldre personer (vuxna). Men avsikten med skyddsåldern är inte att förhindra att personer som är jämnåriga och fysiskt/psykiskt och mentalt mogna att ha sex.
Med tanke på att ni är nästan jämnåriga (fysiskt och mognadsmässigt på samma nivå) och att detta är någonting ni gör "tillsammans", i samförstånd och med samtycke så är det alltså inte olagligt för er att ha sex med varandra.
Jag tycker att det låter jättebra att ni tar det stegvis lite längre, då hinner ni lära känna varandras kroppar bättre och lär känna varandra även på ett sexuellt plan innan ni kommer så långt som till själva samlaget. Kom ihåg att alltid lyssna på varandra, kommunicera och skydda er.
Kram,
Tessi