är jag allt för trång?
16.01.2014
1jag och en kille vi skulle ha sex för första gången då. jag var kåt och han lika så och så runkade jag av honnom och så skulle han sätt in fingret i mej så sa han : nämen oj vad du va trång. Han sa det flera gånger..när han skulle stoppa in snoppen i mej tog det ont först en vi tog det sakta och säkert, det tog ont men sedan när han var helt inne så tog det inte ont nå mera.. vfr tog det ont i början??
2.jag är super kåt!! det är så totalt pinsamt.Att bli kåt av att kyssa någon? det är vel inte normalt eller? trånga jag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
22.01.2014
Hej icke-trånga du! :)
För nä, du är inte trång! Det är otroooligt få tjejer som antingen faktiskt har en "liten" slida eller skulle ha väldigt tight slidkrans (vänta, vi förklarar snart hur den funkar)! Ungefär lika vanligt som att ha en superliten snopp, alltså typ promille av befolkningen. Tar det ont eller känns man trång, så beror det alltså så gott som alltid på en av tre saker - eller på alla tre.
För det första är det JÄTTEvanligt att man spänner sig den första gången man ska ha in ett finger eller en snopp i slidan! Bäckenbottemusklerna drar ihop sig ungefär som musklerna gör när man ska hoppa i iskallt vatten och simma, man kan inte rå för det. Man kan nog försöka slappna av, men de flesta av oss är nog nervösa, osäkra och pirriga när det kommer till sådana där första gånger för smeksex och vaginalt samlag.
För det andra så brukar det kännas tight och torrt när man inte är tillräckligt sexuellt upphetsad. När man blir kåt, så jobbar alla körtlar och slemhinnan i hela underlivet för att göra det halt, vått, mjukt men samtidigt svullet för att förbereda för snoppen. Tänder man inte, så förblir slidan ihopdragen och torr och då gör det såklart ont att föra något in i slidan. Oftast så spänner man då också bäckenbottenmusklerna - kanske just för att man är rädd för att det ska göra ont - så då blir man ännu mer trång.
Och för det tredje så har alla tjejer en slidkrans ett par cm upp i slidan från mynningen. Den kallades förr mödomshinna och man trodde att den måste spricka när snoppen kom in i slidan (därav så måste det finnas blod i sängen förritiden efter bröllopsnatten för att man skulle se att äktenskapet var "konsumerat" (typ grundat, bekräftat)). Men det är ett ringformat hudveck med hål i mitten som mensblodet rinner igenom. Varenda slidkrans ser olika ut och visst kan en del ha lite mer spänd slidkrans än andra, men oftast har man redan töjt ut den genom att använda tampong eller onanera. Egentligen försvinner den inte helt förrän man föder barn, men även om den finns där behöver det inte alls göra ont eller blöda för alla tjejer första gången de har sex. Det hjälper framförallt om man är riktigt kåt, för då blir hela slidan - och slidkransen - väldigt elastisk. Den kan töjas ut väldigt mycket men också krama ihop så att till och med bara ett lillfinger räcker för att göra det skönt. Men den kan alltså också töja ut så att ett bebishuvud ryms ut :)
Så att det gjorde ont för dig är inte det minsta ovanligt! Troligen var du nervös och spände dig omedvetet. Skulle slidkransen ha tagit emot lite, så märkte du ju att ni slapp förbi den eftersom det inte gjorde ont sedan längre när han var helt in i dig. Det kan eventuellt göra en smula ont ännu någon gång till, men högst troligen så försvinner allt sådant snart och du kan njuta fullt ut av sexet. Att du har lätt att bli kåt är bara en stoooor fördel i det här fallet - ja när det gäller hela ditt sexliv.
Det är INTE ALLS pinsamt att vara kåt eller lätt bli kåt!!! Varför skulle det vara det!? Man ska inte skämmas för att man är kåt! Det är lika dumt som att skämmas för att man har lätt för att bli sprudlande glad eller lätt att gråta till sorgliga filmer! Var glad istället - det finns alldeles tillräckligt många tjejer som har svårt för det på grund av ett eller annat, och som inte kan njuta av sitt sexliv på samma sätt som du kommer att göra! Ne, bejaka den här sidan hos dig själv bara och ge dig ut på upptäcktsfärd både på din egen kropp och på killens! NJUT! Det här är bättre än normalt! Ett bra sexliv är som grädde på bakelsen Livet!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena