Är jag gravid?
06.03.2017
Hej!
Jag skrev här förra veckan tror jag om att jag haft diarré sen jag började med mina p-piller för ett tag sen.
Ni skrev att mina p-piller troligen inte kommer ha gett effekt och att om jag haft sex så är det inte säkert att jag vart skyddad.
I lördag natt (5/3) så hade jag och min pojkvän sex och han kom i mig. Jag hade diarré då också när jag vart på toaletten under dagen.
Finns det risk att jag är gravid? Nu några dagar senare är jag yr, mår illa, kissar mycbet och är väldigt trött.
Ska jag kolla om jag är gravid? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2017
Hej,
Det är svårt att svara på exakt hur kraftig diarre man skall ha för att det skall påverka upptagningen av p-pillren. Om man har väldigt kraftig diarré så spolas allting igenom kroppen ganska snabbt och utan att kroppen hinner suga upp det som skulle behövas, men om det snarare handlar om att man har lös mage en gång om dagen så påverkar det antagligen inte situationen lika mycket.
Du skriver att du är yr och mår illa, men jag tror snarare att det beror på diarrén än på en eventuell graviditet. Precis som de hälsovårdare som svarade på din fråga förra veckan så tror jag inte att det är dina p-piller som orsakar diarrén, utan mer sannolikt är det att du har en släng av magsjuka eller någonting liknande. Men det skulle naturligtvis vara bra att utreda vad det beror på. Har diarrén alls blivit bättre? Från apoteket kan du köpa mjölksyrabakterier som kan hjälpa till att reda upp magen efter att man har haft magsjuka. Du kan också försöka att äta ganska "snäll mat", t.ex. potatis, som kan hjälpa till.
Eftersom jag inte vet hur kraftig din diarré har varit så kan jag helt enkelt inte svara på hur stor risken är att du skulle ha blivit gravid. Men pillren brukar nog klara av ganska mycket. Jag tycker att du skall följa med situationen. Om du har väldigt kraftig diarré även framöver så använd kondom för säkerhets skull, men annars är det nog bara att leva vidare och testa dig ifall att mensen inte kommer då den borde göra det.
Kram
Tessi