är pedofil och vill komma ut
28.04.2014
Jag är sexuellt attraherad till flickor i ålder 3-12 år.
jag vill inte ändra sexuell läggning.
jag vill komma ut ur skåpet men hur ska jag göra det.
varför vill man komma ut?
jag blev pedofil när jag just hade fyllt 14 så nu har jag varit det i 2 år. Jag har inte haft sex med något barn och kommer troligen inte heller. jagtyckerdagisbarnärsexiga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2014
Hej.
Det är ingen lätt sak du bär omkring på. Det faktum att du redan som 16 åring kallar dig själv för pedofil tyder på att du har funderat en hel del på dethär. Du skriver att du vill komma ut, och funderar varför man vill det. Jag tror att orsaken till att man vill komma ut med någonting är att man vill vara ärlig inför andra, men också för att man söker andra människors godkännande. Man vill att andra människor skall bekräfta att det är ok.
Antagligen har alla männikor tidvis sexuella fantasier som de aldrig skulle kunna tänka sig att genomföra på riktigt och så länge de är bara fantasier är de helt ok. Ordet pedofil är som du vet ett brett begrepp, som innefattar allt från människor som har sexuella fantasier om barn till människor som begår övergrepp och förgriper sig på barn. Ingen kan ta ifrån dig eller förbjuda dina fantasier, men ALLA former av kontakt med barn som har någon som helst sexuell innebörd för dig är förbjudna och olagliga.
Det är inte lätt att komma ut då det gäller en sexuell läggning som de allra flersta förknippar väldigt starka, negativa känslor till. Mitt förslag skulle därför vara att du talade med en sexualterapeut/sexolog/psykolog så att du skulle få en trygg plats att diskutera dina känslor på och få hjälp. I flera länder har man kommit betydligt längre ifråga om vården av eller rehabiliteringen av pedofiler, men i Finland finns så vitt jag vet inte ännu något system för detta. Men naturligtvis innebär ju inte dethär att ämnet skulle vara obekant för sexologer/sexualterapeuter/psykologer även i Finland. Via din hälsocentral eller din skolhälsovårdare kan du få kontakt med en psykolog. Du skriver att du inte har haft sex med något barn, och att du troligen inte kommer att göra det heller. Jag tror att det skulle vara bra om du talade med en utbildad person som kunde hjälpa dig hantera dina sexuella impulser för att du inte heller i framtiden skall begå några sexualbrott och göra någon illa.
Hälsningar
Tessi