Avföring vid orgasm
20.12.2017
Hej,
Väldigt ofta när jag får orgasm kommer det även avföring. Det blir oftast mer vid de tillfällen jag haft analsex. Men på grund av att det även händer vid andra tillfällen blir jag väldigt obekväm av tanken att få orgasm eftersom jag inte kan kontrollera min analöppning.
Finns det något jag kan göra eller måste jag skölja tarmen före varje samlag för att inte riskera en tråkig överraskning?
Vad beror det på?
Med vänlig hälsning,
Nyfiken Nyfiken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2017
Hej.
Händer det att du har svårt att kontrollera ringmuskeln även vid andra situationer än vid sex? T.ex. om du är väldigt bajsnödig? Om du har problem med det så tycker jag att du först och främst kunde tala med en läkare så att du blev undersökt och läkaren kan ta ställning till om någonting kan/behöver göras.
Då man får orgasm så sammandras mer eller mindre alla muskler i bäckenet, så om man just då har avföring i den sista delen av ändtarmen så kan det hända att muskelkontraktionerna gör att avföringen kommer ut. Detsamma gäller vid analsex - om det då finns avföring där så finns det en risk att det kommer ut. I ändtarmen finns två ringmuskler, den yttre, som är mer eller mindre viljestyrd, och den inre - som inte är viljestyrd utan fungerar refelxmässigt. Då det riktas tryck mot denna - antingen inifrån (bajs) eller utifrån (analsex) så öppnas den refelxmässig efter en liten stund. Det är därför det är viktigt att alltid ta det försiktigt med analsex - för att ringmuskeln skall hinna reagera och öppna sig av sig själv. Om man kör in någonting för snabbt och tvingar upp den inre ringmuskeln gör det ont - och det finns en risk att man skadar muskeln. Analsex skall aldrig göra ont - om det gör det så gör man fel.
Om det händer i samband med analsex så beror det antagligen på att den inre ringmuskeln öppnar sig vid sexet - och att kroppen då tror att det är fritt fram för avföringen. Kroppen reagerar helt enkelt på reflexen- precis som den skall göra. Även om det i denna situation är ovälkommet.
Många människor tvättar sig lite innan analsex för att det inte skall bli några obehagliga överraskningar. Du kan då antingen använda nån form av analdusch (kan köpas på nätet) som är avsedd för just detta ändamål. Med dem gäller i stort sett samma sak som vid sex - man måste ta det försiktigt. Du kan också använda lite glidmedel och tvätta dig med fingrarna. Du sätter in ett finger, tar ut det och tvättar det - och upprepar tills du upplever att det är rent.
Jag förstår att det kan kännas genant att det läcker avföring då du får orgasm, men börja med att kolla upp saken med en läkare så att det blir uteslutet att det inte finns en fysisk orsak. Ditt problem är inte unikt, det finns många som upplever det du beskriver, men alla problem där avföring finns inblandat blir väldigt tabubelagda. Förhoppningsvis har du parners som förstår att det kan inträffa - speciellt vid analsex, eftersom det ju är det ändtarmen är ämnad till i övrigt.
Sköt om dig <3
Kram
Tessi