avsugning
26.01.2017
Jag var tillsammans med en ganska mycket äldre kille för ett tag sedan och jag sög av honom. Jag undrar hur länge efter att man sugit av någon som man ännu kan få herpes. Tänkte inte alls på det i stunden, vilket var väldigt dumt av mig.. Om det hjälper till att veta om jag kan få herpes eller inte, så han kom i min mun, och jag svalde, men har aldrig haft sex. Har ingen aning om det hjälper men..Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2017
Hej.
Herpes är ett virus, som smittar genom slemhinnekontakt, d.v.s. genom oskyddat sex och oskyddad oralsex. Då man har en "aktiv" herpesinfektion får man blåsor, och det är vätskan som finns i blåsorna som för vidare viruset. Inkubationstiden för herpes är 2-20 dagar.
En person som har herpes har kvar viruset i kroppen livet ut, men det innebär inte att man alltid skulle ha blåsor, eller ens märka av infektionen. Vissa får blåsor en gång - och sedan aldrig mer, medan infektionen hos andra kan blomma upp pånytt ibland.
Oskyddat oralsex är precis lika riskabelt som oskyddat vaginalt eller analt sex, så om man inte känner sin partner eller är säker på att hen är frisk så skall man undvika oskyddat sex, men ofta är nog människor bärare av herpesviruset utan att ens veta om det, och om man inte har en aktiv infektion så smittar det inte.
Så det enda du kan göra nu är nog att vänta och se. Och att i fortsättningen skydda dig.
Kram
Tessi