Bara undrar...
20.01.2014
Hej! Jag började bara undra en sak - när typ trettonåringar frågar om "sextips", hur man lägger på en kondom etc.,så svarar ju ni som hur man gör då. Men man får ju först ha sex som sextonåring, så varför säger ni inte det? Det är ju olagligt att ha innan.
Detta är då som sagt bara något som jag började undra, kan också passa på att tacka er för en jättebra sida! :) hehe

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.01.2014
Hej hehe!
Vad bra att du frågade om det här - det är nästan så att vi lite hoppats på att någon skulle fråga om just det här så att vi skulle få en chans att förklara varför vi jobbar som vi jobbar! Så tack för att du frågade ;) Hoppas fler läser svaret!
För nog är det ju lite besvärligt det här att ni som läser andras frågor inte vet hur gammal personen som frågat är och att svaren därför kanske kan kännas lite svåra att förstå. Men vi kan inte börja publicera åldern fastän vi vet, för då kanske risken att inte hållas helt anonym blir större, speciellt i lilla Österbotten. Det är alltså bara vi ungdomsinformatörer och eventuella experter vi skickar åt som ser hur gammal den som frågat är (och hemkommun och kön). Har inte frågeställaren skrivit själv tex att hon är 13 år, så kan ni som läser ju inte veta. Vi svarar nog alltid utgående från åldern - det är klart att det spelar roll om det är en 13-åring eller en 17-åring eller en 23-åring som frågar, oavsett vad frågan handlar om. Vi försöker till och med anpassa språket vi använder beroende på åldern, så att vi kanske använder tex fler "svåra ord" åt 23-åringen än åt 13-åringen. Det är en av grundprinciperna med ungdomsinformation i Finland, man ska göra det på det sätt som passar ungdomen bäst och inte utgående från vuxnas behov, tex.
När det gäller sexualupplysning och frågor som handlar om sex, så är det inte riktigt så svartvitt som man skulle kunna tro. Inte ens lagen som säger att sex före 16 är ett brott är helt och hållet svartvit. Se, den lagen finns först och främst till för två anledningar. Dels för att skydda unga från att göra något som de inte är mogna för och som därför kan skada dem och dels för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. Det här står i Strafflagens 20 kapitel § 5 och 6. (http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1889/18890039001?search[type]=pika&search[pika]=sexuellt%20utnyttjande#L20). Det är alltså egentligen inte sexet med en under 16 som är problemet utan det att en som är under 16 högst troligen (enligt den allmänna bedömningen) inte är mogen varken psykiskt eller fysiskt för sex och att sex därför skulle vara skadligt för dem. Det kan alltså vara antingen tex att personen ifråga inte har hunnit tillräckligt långt i puberteten för att kroppen ens skulle klara av att njuta av sex och att sexet därför är skadligt. Eller tex att personen är för "blåögd" för att inte bli lurad, övertalad, utpressad, fås att tro att det är coolt eller fås att göra det "för kärleks skull". Och det här gäller alltså främst när den andra parten är äldre än 16 och alltså borde förstå bättre än att ha sex med ett barn. Därför så kanske det inte leder tex till en barnskyddsanmälan om två 15-åringar som är kära i varandra har sex, men nog om en 13-åring har sex med en 22-åring. Oavsett hur kär och villig 13-åringen är.
Men sedan är det här med sexualupplysning något som också måste göras preventivt, alltså man måste ge folk kunskap om sex INNAN de har sex första gången. Otroligt viktigt, lika viktigt som att tex ge skolbarn råd och kunskap om hur de ska äta rätt för att inte få sjukdomar av övervikt och liknande. På samma sätt som att det ju är för sent att ge någon kostråd först när han väger 150 kg och har både hjärtfel, knäproblem och diabetes, så är det för sent att ge någon tonåring sexualupplysning när de redan sitter där både gravida, med klamydiainfektion och smärtor vid sex pga att de haft sex utan att ha blivit tillräckligt kåta före. Det är också därför det finns inskrivet i skolans läroplan och därför staten finansierar sexualupplysningskampanjer för allmänheten via tex preventivrådgivningarna.
Men det som sätter flest käppar i hjulet för de här goda föresatserna att skydda så många som möjligt, från både smittsamma könssjukdomar som kan göra folk sterila till känslomässiga störningar i sexlivet, är att det finns folk ännu idag som faktiskt tror att sexualundervisning UPPMUNTRAR till sex.Till exempel nu när det finns vuxna som faktiskt tror att nu kommer alla som tagit HPV-vaccinet att ha en massa oskyddat sex. Men bara för att man VET något om sex behöver man inte HA sex! Snarare så funderar man två gånger innan man har sex, är mer noga med vem man har sex med och skyddar sig bättre om man vet tillräckligt mycket om sex på förhand. OCH har större chans att kunna njuta av det!
Har du märkt vilken otroooolig mängd frågor vi får hit till Decibel av unga som inte visste tillräckligt? Inte bara typ att man nog kan kissa fastän man har en tampong inne, utan allvarliga saker, som att det inte finns några "säkra perioder" att ha oskyddat sex och därför är de eventuellt gravida. Som 13-åringar i vissa fall. I de här fallen gör just Decibel dessutom ett ofantligt bra preventivt jobb, eftersom ni alla får vara ANONYMA när ni frågar om sådana här saker som kan kännas pinsamma, skamliga, osäkra och jobbiga. Det är lättare att fråga oss än tex skolhälsovårdaren, eftersom man inte behöver göra det f2f. Plus alla informationssidor vi har färdigt om sex - och alla tidigare frågor&svar - som man kan få både hjälp av när det redan gått snett. Eller läsa på förhand så att man ska ha den kunskapen bakom örat sedan inför den vackra dag då man behöver den. Tänk vilken enorm kunskapskälla Decibel är!?
Preventivt jobb handlar alltså om att försöka ta bort riskerna redan före de händer, så att allt färre faktiskt råkar ut för problem. Men det vi ofta gör i praktiken är att hjälpa folk att utveckla sina sexliv. Sexualiteten börjar utvecklas lååångt före första sexet och framförallt i början av puberteten så börjar sexlusten vakna till liv. Då blir man nyfiken och intresserad av sex, börjar fantisera om både romantiska och sexuella handlingar, börjar upptäcka det motsatta könet (och ibland samma kön) och blir både kär och kåt och man börjar upptäcka sin egen kropp på ett sexuellt sätt. men samtidigt är det här en jättefarlig tid, för hela världen är så proppfull av sex - i allt från TV-reklamer för tvättmedel till TV-serier till snacket i skolkorridoren. Då är det lätt hänt att unga rusar iväg och gör sexuella saker utan att riktigt förstå vad det är de gör eller vad det kan leda till. Det är ju allmänt känt att tonåringar kan ha lite svårt att förstå konsekvenser och svårt med självkontrollen. Just därför kan det hända att en 13-åring tror att hon borde ha sex och att det är helt tillåtet och ofarligt. Hade hon då vetat tillräckligt om saken, så hade hon inte haft sex. Och inte behövt få men för livet psykiskt och ibland fysiskt.
Så när någon tex 13-åring är nyfiken på sex och börjar pröva på tex att onanera själv, så försöker vi inte bara berätta svaren på det hon frågar om utan så mycket mera om sex vi bara vågar "prångla på" henne på samma gång. Inklusive varningar. Du har säkert läst sådana svar där vi har ett stycke med i svaret som börjar med "Men.." om hur 13-åringar inte alls borde ha sex ännu. Och så förklarar vi VARFÖR. Det tycker vi att är en av våra viktigaste uppgifter. Vi vill att folk ska förstå varför, speciellt när vi förmanar och "förbjuder". Inte bara vifta med pekfingret som så många andra vuxna - för då drar unga väldigt hastigt öronen åt sig och förlorar förtroendet för oss.
Hoppas det här förklarade varför vi tex kan nämna varför det lönar sig att tex pröva rulla på en kondom fastän det kanske är lääänge ännu innan man behöver den kunskapen? Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna