Blir aldrig kåt
19.11.2018
Hej.
Jag vet inte vad det är för fel med mig men jag blir aldrig upphetsad/kåt. Aldrig. Jag kan kolla på hur många tjejer/killar som helst men jag känner inget. Jag blir aldrig kär eller ens lite intresserad förutom ytterst sällan. Men jag känner nästan aldrig att jag är sexuellt attraherad till personen. Jag kan inte heller få orgasm när jag onanerar och jag känner knappt någon njutning av det, porr funkar inte för mig heller. Är jag bara typ död inombords eller nått :)))))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2018
Hej,
Det att du inte blir kåt är bara ett problem om du själv upplever att det är det. Du är långt ifrån den enda som inte upplever sexualitet som en drivkraft, och det betyder inte att du är "död inuti" eller ens att det skulle vara någonting som är fel. Alla människor har olika stark sexuell drift, och det är även någonting som varierar från en period till en annan. Ibland är man väldigt på G, ibland mindre - och ibland inte alls.
Med tanke på din ålder så kan det hända att saken kommer att ändra ännu, men det kan också hända att det inte gör det, och det är som sagt bara ett problem om du själv upplever att det är det. Det finns ingen regel som säger att alla skall fungera precis på samma sätt. Många människor blir illa till mods av termen asexuell, men i sig är termen inte negativ. Den innebär helt enkelt att en person saknar könsdrift eller sexuellt intresse. Termen utesluter ingenting, du har samma rätt att ha sex eller att ha förhållanden med eller utan sex - om du så önskar.  Jag tycker inte nödvändigtvis att du behöver sätta en etikett på dig själv eller kalla det för någonting alls, huvudsaken är att DU känner dig bekväm med din egen tillvaro. Om din inställning till sex förändras så är det okej, men om den inte gör det så är det lika okej det också. Jag tycker att du är modig som vågar vara ärlig om saken.
Ge dig själv lugn och ro och jobba på att acceptera dig själv istället för att söka efter fel. Du är bra precis som du är.
Kram
Tessi