Blir inte våt
21.04.2025
Hej
Jag är 20 år och tillsammans med min pojkvän sedan lite på ett år tillbaka. Jag älskar honom så mycket!
Dock på senare tid, typ senaste två veckorna, har jag märkt att jag har svårt att bli våt. Jag blir jättekåt liksom i tankarna, men kroppen vill liksom inte. Detta problem började från ingenstans, dagen innan hade jag varit jättevåt som jag alltid blir väldigt lätt, men då mitt i allt var det kruttorrt. Sen har det varit så efter det.
Ingenting har hänt, jag älskar min pojkvän och tycker han är jättesnygg och attraktiv och vi har alltid haft bra sex, så hur kan jag från en dag till en annan plötsligt inte bli våt?
Orolig att något är fel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2025
Hej,
Jag tror inte att det är någonting du behöver stressa över. Dels är kroppen en helhet som lever hela tiden och påverkas av allting vi gör - så också "småsaker" kan göra att den temporärt fungerar annorlunda än tidigare, och dels är det faktiskt inte alls ovanligt att man inte blir lika våt varje gång. Så om du alltid tidigare har blivit exakt lika fuktig vid varje tillfälle så är det snarare det som är lite ovanligt eftersom kroppen sällan är riktigt exakt med sina funktioner. Så det att du för tillfället inte har blivit lika våt kan bero på nästan vad som helst, t.ex. var du befinner dig i din menscykel, vad du har använt för underkläder, om du har använt trosskydd, om du har varit mer stressad än normalt, pollenallergi eller precis vad som helst.
Det att man inte alltid blir våt behöver inte ha någonting alls att göra med den upphetsning man känner eller sin attraktion eller kärlek för sin partner. Vare sig du eller din partner skall överanalysera detta eftersom det antagligen inte har någon djupare innebörd. OM fenomenet däremot skulle bli bestående och du skulle märka att dina slemhinnor i övrigt blir torra så kan du vid behov ta upp saken med en läkare eller gynekolog. Men i nuläget behöver du inte göra någonting alls.
Använd gärna glidmedel då ni har sex, det gör att slemhinnorna hålls friska, speciellt de gånger som man upplever att fukten annars är otillräcklig. Men produktionen av lubrikation i underlivet är inte en prestation så det är absolut inte någonting man behöver känna sig deppig över att man inte "klarar av", jag tror att det kommer att lösa sig av sig själv.
Kram,
Tessi