Blod vid första samlag
27.11.2017
Hej! Hade sex för första gången för några dagar sedan. Efter sexet märkte jag att jag hade blött och är nu orolig över att jag ska blöda nästa gång jag har sex också, är det vanligt? :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej.
Det är, som du säkert vet, inte ovanligt att man blöder efter första samlaget. förr talade man om "mödomshinnan som sprack" men det är ganska missvisande. Det är ju inte ett lock som spricker, utan mer det att slemhinnan har många små veck som kan töjas och tänjas och då brista och blöda lite. Oftast är det ingen störtflod utan ganska lite blod, men det kan pågå i nån dag tills "såren" har läkt.
Det är jättesvårt att säga om du kommer att blöda även efter nästa gång. I princip är det inte omöjligt, men beroende på hur dina veck ser ut så kan det uppstå en liten blödning då också. Antagligen inte lika omfattande som efter första gången. Det är ju inte alla tjejer som blöder efter första samlaget, och ännu mindre som blöder efter andra. Det du kan göra för att minimera risken är att slappna av så mycket som möjligt och att vänta tills du är tillräckligt upphetsad och våt innan din partner kommer in i dig. Om du ändå blöder är det inte så mycket att göra åt. Det är inte någonting du behöver skämmas över. (i vissa kulturer är det ju tvärtom katastrof om tjejen inte blöder, vilket är lika knäppt det också..)
Ta det lugnt och fint och försök njuta så hoppas vi att det går bra.
Kram
Tessi