Blödde efter sex
15.01.2019
Hej!
Efter att jag haft sex med min pojkvän tidigare under kvällen, upptäckte jag blod på toalettpappret. Borde jag vara orolig eller är det normalt? H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Då man är upphetsad så samlas det mycket blod i underlivet, och därför är det inte speciellt konstigt om man blöder förhållandevis mycket från ett pyttelitet sår. Om ni dessutom körde ganska hårt eller han kom in väldigt djupt i dig så är det inte speciellt oroväckande att du blödde. Det är någonting du får följa med - men inte ta stress över. Om det skulle upprepa sig eller bli regelbundet återkommande så kan du kolla upp saken med en gyn.undersökning. Då kan du boka tid vid preventivrådgivningen i din hemkommun.
Du skriver ingenting om vilken form av skydd ni använder, eller om ni har haft helt oskyddat sex, så jag har svårt att uttala mig om risken för en eventuell graviditet. Men jag kan konstatera att nidationsblödningar är väldigt ovanliga (speciellt i jämförelse med hur mycket det talas om saken i olika diskussionsforum.) Men som sagt - eftersom du vet bättre än jag om ni har skyddat er, och i vilket skede av menscykeln du är så kanske det är idé att kolla upp saken.
Ta ingen stress.
Kram
Tessi