blöder där nere efter sex
02.01.2024
Hej! Jag hade sex för första gången igår och märkte idag då jag kom hem att jag har blött jätte mycket. Såg också lite blod på lakanet i hans säng men tänkte inte att det var från mig. Det har gått ca 20timmar och blöder fortfarande som om jag hade fått mens (borde få min mens om 10 dagar). Var tvungen att trycka upp en tampong nu då de blöder så mycket. Han fingrade mig först ganska länge och sedan hade vi sex. Det tog jätte ont för mig först men ja gissar att det var för att jag inte var tillräckligt våt och kanske lite nervös. Kollade med en spegel där nere och det så inte ut som det brukar. Är så här mycket blödning normalt efter man förlorat oskulden?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej,
Jag förstår att det känns skrämmande att du blöder efter att ha haft sex, men det är inte ovanligt. Det är svårt att få några exakta siffror på hur många tjejer som blöder första gången men i en väldigt liten och helt ovetenskaplig undersökning som vi på decibel gjorde bland våra följare på instagram för några år sedan så visade det att ungefär en tredjedel av tjejerna blödde efter sitt första/sina första samlag. Hur mycket man blöder kan nog också variera mycket. Vissa blöder kanske bara några droppar medan andra blöder mera (oftast inte lika länge som vid en vanlig mens dock). Är man väldigt upphetsad då man har sex så finns det förstås också mer blod i alla vävnader i underlivet och då är det sannolikt att mängden är lite större.
Du skriver att det gjorde ont då ni började på, och då är det rimligt att tro att det kan ha uppstått sprickor i din slidkrans. Precis som du skriver så kan det också göra mer ont om man spänner sig - vilket är helt naturligt eftersom det ÄR spännande att ha sex. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att du skulle ha "gått sönder" på något ovanligt sätt trots att du blöder mer än många andra för underlivet har en fantastisk förmåga att läka, och de små sprickor som kan ha uppstått kommer att läka alldeles fint. Jag skulle dock rekommendera att du inte använde tampong utan hellre använde binda eftersom detta inte är samma typ av blödning som vid mens utan detta påminner mer om ett "sår". Sprickorna kan ha svårare att läka om tampongen sitter där eftersom de då kommer att "tvingas" blöda mera då tampongen suger upp all fukt. Inne i slidan bildas ingen sårskorpa på såren (på samma sätt som på ett sår utanpå kroppen) så det är normalt att blodet först minskar till blodblandade eller bruna flytningar eftersom det är slidans sätt att hålla sig ren att spola ut allt "extra" tillsammans med flytningarna. Om man då använder tampong så är risken stor att man håller sprickorna öppna längre och att "såren" rivs upp då man tar ut tampongen. (Det betyder förstås inte att de aldrig skulle läka, men det skulle antagligen ta längre tid.) Så använd binda eller trosskydd hellre än tampong.
Försök att nu vänta ett par dagar innan ni har penetrativt sex igen. Tvätta dig med vatten dagligen (inte tvål i underlivet). Blödningarna borde upphöra inom ett par dagar. Använd gärna glidmedel nästa gång ni har sex så minskar friktionen. Det är inte ovanligt att man blöder lite också de kommande gångerna man har penetrativt sex, men förhoppningsvis kommer det inte att göra lika ont och då kommer du inte heller att spänna dig lika mycket.
Om någonting känns oklart är det bara att fråga.
Kram,
Tessi