Blödning under/efter sex
13.08.2018
Jag hade första gången samlag dagen efter att min mens slutade. Jag blödde lite under och efter samlaget. Dagen efter blödde jag inte men istället fick jag bruna flytningar. Är det normalt? (Vi hade skyddat sex) lilla jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.08.2018
Hej.
Ja, det är alldeles normalt. Ingenting konstigt alls. Precis som du vet så kan man blöda lite från slidkransen första gångerna man har sex, och det är inte farligt utan beror på att det kan uppstå små sprickor i slemhinnan då den töjs ut. Men med tanke på att du nyligen hade haft mens så är det också tänkbart att du fortfarande blödde pyttelite från livmodern och det lättare kom ut eftersom slidan fick "jobba" lite.
Ingen panik alls. Hoppas att det gick bra i övrigt :)
Kram
Tessi