Bruna flytningar/ blod efter sex
12.09.2017
Hej,
Jag hade sex för första gången för ett par dagar sedan. Efter det har jag haft bruna flytningar och en gång något jag trodde var mens, men det visade sig vara något annat. Jag har också haft lite ont nere i magen. Vad kan detta bero på/ vara? Hjortron

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2017
Hej.
Du behöver inte oroa dig över dina blodblandade flytningar. Jag tror helt enkelt att det är din slidkrans som har spruckit lite och att det är därför det blöder. Slidkransen är det som förr kallades för mödomshinnan, men eftersom det inte är en "hinna" eller nån sorts "lock" utan helt enkelt är veckad slemhinna inuti slidan, så är slidkransen ett lämpligare namn. Då man har sex första gångerna kan den slemhinnan brista lite och då kan man blöda. Men precis som du har märkt själv så är det ingen störtflod utan oftare lite blodig flytning i någon dag efteråt. Det kan blöda lite även efter nästa gång, men efter det tror jag inte att du kommer att märka någonting.
Inget att oroa sig över alltså. Smärtan nertill i magen beror antagligen på samma sak, och går nog över inom nån dag.
Kram
Tessi