Dagenefterpiller
13.01.2019
är det bra att ta dagen efter piller? jag hade sex fyra gånger på tre dagar och sedan tog jag dagen efter piller, kan jag vara gravid. orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2019
Hej.
Du frågar om det är "bra" att ta dagen efter piller, och på det får jag ju konstatera att det knappast är "bra" men knappast någonting som räknas som direkt skadligt heller. Akut p-piller innehåller en förhållandevis stor dos hormoner, och följden är ju att det påverkar din menscykel.
Det du bör komma ihåg är att du inte skall använda akut p-pillret på det sättet som du gjorde. Att du har oskyddat sex i tre dagar och sedan tar ett akut p-piller är inte en speciellt pålitlig metod. Jag vet inte i vilket skede av din menscykel som du hade sex eller tog pillret, men med tanke på att det enda pillret gör är att flytta din ägglossning - så kan det vara riskabelt. Varken avbrutet samlag eller akut p-piller är en preventivmetod.
Hade du sex med en ny partner, eller en person som du inte är 100% säker på att är frisk så måste du också beakta risken för könssjukdomar.
Eftersom du tog ett akut p-piller så kan du nästan räkna med att din mens inte kommer att följa samma rytm som tidigare, den kan komma tidigare eller senare än normalt. Därför rekommenderas det att man alltid testar sig 3 veckor efter att man tagit akut p-piller för att vara säker på att man inte är gravid.
Jag tycker nu att du skall vänta i några veckor och sedan testa dig för både graviditet och könssjukdomar. Som du vet så får man inte alltid symtom av könssjukdomar så man vet inte alltid om det själv fast man är bärare av någonting. Och i fortsättningen så skall du använda någon form av preventivmedel så kan du slappna av mera och inte behöver gå omkring och vara nervös efteråt.
Kram
Tessi