Det gör ont!
23.04.2018
Hej, jag tror att jag har fått vestibulit. Jag har jättesvårt att slappna av vid sex och till och med då jag onanerar själv. Orgasmerna blir inte lika sköna då jag hela tiden spänner mig även om det bara är på klitoris. Jag får alltid ont i slidmynningen och sexet blir inte skönt utan plågsamt. Det känns som att jag aldrig är avslappnad där nere utan spänner åt hela tiden. Då jag ska sätta in en tampong måste jag anstränga mig för att vara så fokuserad att jag påriktigt slappnar av. Jag tror att det beror på att jag hade sex för ett tag sedan och var inte tillräckligt våt så jag har börjat se sex som något som gör ont istället för något skönt, och det var efter den gången det började. Hjälp mig! Hur?! Ska jag få bort detta, vill kunna njuta av sex istället för att spänna mig och ha ont! Hjälpmiiiiig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2018
Hej,
Det låter onekligen som att du upplever nån form av vestibulit. Jag antar att du har googlat runt lite på ämnet. Ett annat ämnesord du kan söka på är Vulvodynia, som beskriver ungefär samma problematik.
Du är långt ifrån ensam om detta problem, och alltid är det inte helt klart vad det är som orsakar problemet. Man vet t.ex. att problemet upplevs oftare hos tjejer som börjat med p-piller i tidig ålder, men det kan också vara en infektion i slidan eller nån form av trauma som orsakar reaktionen.
Det du kan börja med är att vara alldeles snäll med din slidöppning. Tvätta dig med vatten alla dagar och undvik tvål. Använd oparfymerade tvättmedel och underkläder av bomull, helst ofärgade (i svarta eller färgade underkläder finns ofta förgämnen som kan förvärra symtomen). Undvik också att raka dig i underlivet eftersom könsbehåringen behövs för att slemhinnorna och pH-balansen skall vara optimal. Undvik att använda trosskydd om du inte måste.
Man tror att problemen uppkommer eftersom din kropp lite felaktigt försöker skydda dig från smärta, så den spänner sig istället för att slappna av. Så det du måste försöka göra är att träna avslappning. Knipövningar kan vara bra - för de gör det lättare för dina muskler i bäckenbotten att förstå skillnaden mellan att spänna sig och slappna av. Den behandling som har visat sig mest effektiv är helt enkelt desensibilisering av området, d.v.s. att du försiktigt försöker lära din kropp vid beröring.
Använd t.ex. dina fingrar eller egentligen vilket föremål som helst och rör vid området där smärtan känns. Om du föreställer dig en skala mellan 1-10, där 1 betyder att det inte gör ont alls, och 10 är den värsta tänkbara smärtan. Föreställ dig att smärtan du upplever då du rör vid smärtpunkten är t.ex. en åtta, då gåller du kvar trycket tills smärtan känns som en fyra - då kan du släppa. Sen gäller det egentligen bara att fortsätta med övningen över en (tyvärr) ganska lång tid. Ibland kan det ju vara en aktiv infektion av något slag som orsakar smärta, men om det verkligen rör sig om vestibulit så kan det räcka ganska länge innan man blir symtomfri.
Förhoppningsvis är din partner förstående, och ni kan ta det försiktigt och använda massor av vattenbaserat glidmedel (helst inte silikon - eller oljebaserat). Ni kan också överväga att ha sex på andra sätt än vaginalt samlag så länge smärtan är som värst. Det viktiga är att du lär dig slappna av, och att du vågar göra desensibiliseringsövningarna - men att du undviker situationer där du upplever intensiv och okontrollerbar smärta. Din kropp överreagerar - så den behöver lära sig att det inte är någon fara, men i lämpliga doser.
Tveka inte att ta upp ämnet med en barnmorska eller gynekolog.
Många kramar
Tessi