Dildo
09.05.2017
Kan en könssjukdom smittas från en dålig tvättad dildo? Alltså att dildon har använts av en person med en könssjukdom sen använder en annan person den, kan man då bli smittad? Om dildon bara typ tvättats av lite med vatten.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2017
Hej,
Ja, en könssjukdom kan smitta via dåligt rengjorda sexleksaker. Det är viktigt att man håller sexleksakerna rena och att man tvättar dem efter varje användning, i all synnerhet om de används med flera olika partners.
I princip är väl inte ytan på en sexleksak speciellt gynnsam för bakterier att överleva på någon längre tid, men det beror väl lite på vilka bakterier det är frågan om och hur långe det är sen leksaken senast användes. Så för att vara på den säkra sidan så är det nog bäst att vara noggrann även med dessa om man vill ha säkert sex.
Vatten är givetvis en bra början, men från de flesta butiker på nätet där man kan köpa sexleksaker så kan man också köpa tvättmedel som är speciellt anpassade för ändamålet.
Kram
Tessi