Dyblöt
17.01.2018
Hej! Pinsam fråga men är det vanligt att man kan kissa på sig under sex? Har aldrig hänt mig förr o nu tror ja det har hänt 2 gånger med min nya kille. Tänkte under sexet att såhär våt brukar ja inte bli o efteråt var ja tvungen å tvätta lakan o bäddmadrass pga att det var så vått. Skämdes så mycket så vågade inte prata med killen om det men jag antar att han förstod va som hänt endå, så pinsamt! Är även omöjligt för mig att komma under sex, inte ens med munnen eller fingrarna har någon fått mig att komma, min parter vet att det är nästintill omöjligt, men ja e rädd att han ska bli trött på mig när ja aldrig kommer :( jag njuter ju endå av vårt sex.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.01.2018
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på ditt svar.
Eftersom du inte fått orgasm under samlagen (?) så får vi anta att det inte är en fontänorgasm som ligger bakom vätskan. (detta kan jag givetvis inte veta, det vet du nog bättre själv. )Antagligen märker du ju också själv om det är urin eller nån annan vätska det är frågan om. Det finns lite olika åsikter om vad det är för vätska som kommer ur en vid en fontänorgasm och hur denna vätska ser ut, men som sagt - på basen av lukt och smak så kan du säkert själv utreda om det är urin eller ejakulat.
Det är inte speciellt ovanligt att man kan läcka urin under samlag, det beror oftast på att penisen trycker mot urinblåsan så att det ökade trycket leder till läckage. Det är ingenting du behöver skämmas över, och idag finns det olika behandlingsformer som kan hjälpa.
Först och främst tycker jag att du skall gå på toaletten före du har sex (och efter, för att minska risken för infektion - men det gäller alla.) Om du kissar före så är urinblåsan tom och då är det mindre risk för läckage. Utöver det så tycker jag att du skall försöka träna din bäckenbotten. Om du googlar på det så får du antagligen massor med träffar, och du kan läsa på lite om vad det handlar om. Men grundtanken är den att musklerna som sitter som en hängmatta i hela underlivet kan tränas och förstärkas så att man får bättre kontroll över dem. Detta kan ske med knipövningar. D.v.s. att du spänner musklerna i underlivet - och sedan slappnar av dem. Testa med att knipa och slappna av t.ex. 10 ggr, och upprepa det t.ex. 5 ggr/dag. Försök ta till vana att du gör dina knipövningar t.ex. alltid då du väntar på bussen, borstar tänderna, står i kassakön eller liknande - huvudsaken skulle vara att du får det i system så du minns att göra det. Det finns också små tyngder man kan köpa och lägga i slidan för att träna bäckenbottenmusklerna.
På många sidor står det att problemet främst drabbar äldre kvinnor, eller kvinnor som nyligen fött barn, men det betyder inte att det skulle vara helt ovanligt också bland unga tjejer. Om man t.ex. tränar mycket magmuskler o.s.v. så är det ganska lätt att det blir en obalans mellan musklerna nere i buken och då kanske bäckenbottenmusklerna glöms bort. (givetvis är det bra att träna magmuskler, men man skall inte glömma sitt bäckenbotten ändå.)
Om du kniper 50-100ggr/dag under några veckor så kommer du mycket snabbt att märka resultat av det, och förhoppningsvis skulle det helt och hållet lösa ditt problem.
Men OM det skulle vara så att problemet trots detta fortsätter så tycker jag att du skall ta upp saken med en barnmorska eller gynekolog på preventivrådgivningen. De har oftast en maskin med vilken man kan testa muskelstyrkan i underlivet, och då kan man ju kolla upp om det faktiskt är svaga bäckenbottenmuskler som är orsaken eller om det är någonting annat. De allra flesta kvinnor som har problem med urinläckage får hjälp bara de vågar ta upp saken. Vilket du ju nu har påbörjat.
Om detta nu har hänt två gånger, så är det inte heller speciellt konting att du inte kan slappna av och få orgasm under samlag. Det är väldigt många tjejer som inte får det, och det behöver inte vara ett problem om man inte upplever själv att det är det. Sex kan vara njutningsfullt trots att man inte får orgasm. Jag tror också att det är en förmåga som kan tränas upp med tiden, vartefter man lär känna varandra och varandras kroppar bättre. Så ge inte upp, utan fortsätt att njuta. Om du kan komma på egen hand så vet du ju iaf att det går så då är det bara att fortsätta öva.
Viktigast just nu är att du håller humöret uppe. Det kan bli alldeles bra och du är inte något hopplöst fall. Det ordnar sig. Först kissar du och kniper hemma, och om det inte ger önskat resultat så ringer du preventivrådgivningen.
Många kramar
Tessi