Ej hårt stånd längre
07.01.2020
Hej, började träffa en ny tjej för ca 3 månader sedan som jag är väldigt kär i men första gången vi låg med varandra slaknade jag. Har aldrig hänt innan. Trodde kanske det var pga nervositet först men nu känner jag mig mycket lugnare men har ändå sedan dess haft svårt att få riktigt hårt stånd igen. Även när jag är själv. Kan det fortfarande sitta i huvudet eller har jag nåt fysiskt fel? Timmo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2020
Hej.
Om du i övrigt är grundfrisk, vilket jag nästan utgår ifrån med tanke på din ålder, så tror jag precis som du att det är mera en psykisk blockering än ett fysiskt problem. Jag tror inte alls att det är omöjligt att den första gången berodde på nervositet, och att det efter det har lämnat kvar som en stressfaktor hos dig.
Det du kan tänka på är t.ex. huruvida du har morgonstånd eller inte? Det att man har erektion på natten/morgonen har ju primärt inte någonting att göra med sex, utan är mera som en "testkörning" som kroppen själv gör. Men om det funkar som det brukar så tror jag inte att det rör sig om ett fysiskt problem. Andra saker du givetvis kan tänka på är att försöka undvika stora mängder alkohol, droger och tobak (som inverkar negativt på sexlivet i största allmänhet). Försök att röra på dig tillräckligt mycket så att din kropp hålls i trim.
Efter det gäller det nog mest att försöka släppa oron och slappna av. Diskutera gärna saken med din tjej, så kanske spänningen släpper. Det är inte heller onormalt att kroppen är mindre "alert" under vissa perioder, men för det mesta brukar det ordna upp sig av sig själv bara man slutar överanalysera saken.
Tveka inte att ta kontakt med en läkare om du känner att det skulle lugna dig, men jag tror att du kommer långt med att bara ta det lugnt.
Kram
Tessi