Får inte orgasm
02.08.2017
Hej!
Är tillsammans med en fin pojke och trivs bra med honom (vi har varit tillsammans sedan maj). Det som dock skaver lite är att jag inte får orgasm och blir inte heller snabbt kåt när vi smeker varandra när vi hånglar (vi har också haft samlag en gång men det sket sig lite). Det känns både irriterande och orättvist att han snabbt får stånd och blir kåt samt får orgasm snabbt när jag runkar av honom. Jag "hinner" nästan inte med .
Jag känner mig ibland lite misslyckad och dålig när det går för honom men inte för mig. Har nog någon gång sagt åt honom att jag känner lite stress och press när det går för honom men inte för mig och att jag då går i baklås. Han har då sagt att jag inte behöver känna press eller något sånt eftersom det är han själv som är dålig och inte vet riktigt hur man ska göra, inte att det är fel på mig. Men ändå känns det som om jag är dålig (också för att jag liksom inte riktigt vet vad jag vill).
Han försöker ju verkligen, märker jag men ibland tycker jag han gör lite "fel" och då brukar jag försöka rätta till det. Men det blir ändå inte lika bra som när jag gör det själv i duschen, för då kommer jag snabbt. Med honom känns det bara bra (men ingen orgasm) men inte lika mindblowing som när jag gör det själv. Däremot har jag verkligen ingen lust att dra in honom i duschen för jag vill nog också ha något eget space och något som är bara "mitt och privat". Ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag vill ha det utanför duschen så det går ju inte riktigt att "guida" honom till min kropp. Inte heller går det ju att säga "ta en titt i biologiboken och återkom sedan".
Ibland känns det som om jag inte har någon lust att försöka med det här så det blir bättre eftersom det känns som om allting går trögt och jag bara tappar tålamodet och ber därför honom sluta. Liksom att jag inte riktigt känner så stor lust att försöka när det ändå är han som får det skönt men inte jag (men jag tycker det känns ändå härligt med kyssarna och kramarna). Jag vill ju egentligen men känner att jag ids försöka inte när det ändå inte blir något.
Suck, varför ska det här vara så krångligt? Bekymrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.08.2017
Hej.
Åh, jag tror att det är väldigt många som kan känna igen sig i det du skriver. Det är inte alltid lätt för killar att veta hur de skall göra för att tillfredsställa tjejer och det har säkert flera orsaker. Dels är kvinnans underliv lite mer komplicerat. På killar finns det liksom inte lika mycket som kan gå fel, medan alla ju inte ens vet var klitoris sitter, eller ens att det är den som är känsligast. I porrfilmer är det tyvärr ofta ganska missvisande - killen rör vid tjejen lite hipp som happ och hon tjuter av vällust. Det är ju det man måste förstå om man har porrfilmer som informationskälla- att det bara är ett skådespel och att de låtsas njuta. Och skulle killarna IRL mot förmodan veta var klitoris sitter så hoppar de ofta rakt på och börjar gnugga för kung och fosterland vilket inte heller brukar kännas skönt.
Jag kan förstå att du känner både press och frustration. Men det du måste försöka komma ihåg är att orgasmen inte är en uppgift som skall lösas. All form av press är väldigt kontraproduktivt då det gäller njutning. Och du är absolut inte misslyckad på något sätt även om du inte får orgasm tillsammans med honom. Det är mer ett tecken på att du inte riktigt lyckas slappna av och njuta - men INTE ett tecken på att DU är otillräcklig eller bristfällig.
Kan du få orgasm på egen hand i sängen? Du skriver att du kan få det i duschen, men där har man ju så att säga lite hjälp av att duschstrålarna masserar och förmedlar tryck. Att komma med hjälp av handen kan ibland kräva lite mer jobb, och eftersom din kille inte vet hur det känns för dig och var det känns skönt så blir det ännu svårare.
Mitt förslag är därför att du skulle börja med att försöka komma på egen hand utan dusch. bara för att kolla hur det känns och vad som "krävs" för att det skall hända. Sen då du själv "kan" det så kan det också vara lättare att guida honom.Sen är det tålamod och övning som gäller. Var tydlig med dina kroppssignaler då han försöker tillfredsställa dig. Försök att tydligt vida vad som känns bra och vad som inte gör det. Då är det lättare för honom att veta när han gör "rätt". Det kan du signalera till honom t.ex. genom din andning, hur du spänner dig eller hur du låter. (jag menar inte att du skall fejka och stöna på låtsas då det känns bra, men du skall röra dig och låta som det känns naturligt för dig då det känns bra - inte annars.) Naturligtvis kräver detta lite ansträngning och fokusering från din partners sida. Om han är mer inreseerad av sin egen orgasm så kommer det antagligen inte att lyckas.
Det viktigaste är antagligen att du slappanr av och bara känner. Att bli frustrerad över att man inte uppnår orgasm hjälper oftast inte, och oftast gör det att det blir bara svårare att faktiskt få orgasm. Men jag föreslår att du till en början försöker ta reda på hur du själv vill ha det och vad som behövs för att du skall komma på egen hand. Vid behov kan du ta hjälp av en vibrator, som precis som duschen sköter en stor del av jobbet och som du kan använda även tillsammans med din kille.
Ge inte upp. Det löser sig nog men precis som allting annat så kan det kräva lite övning.
Kram
Tessi