Får man ha sex fast man är kristen
02.04.2017
Hej. Jag undrar, får man ha sex fast man är kristen och får man onanera osv.. jag vet att det i bibeln står att man inte ska ha sex före man är gift men om man verkligen älskar någon. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.04.2017
Hej,
Man kan ha många olika åsikter om den fråga du ställde. Många kristna, eller religiösa personer upplever att sex och samlag är någonting som endast hör till äktenskapet och/eller endast är avsett för att avla barn. Jag är inte teolog, och delar inte deras uppfattning om saken, men jag kan inte heller avgöra vad som är rätt eller fel för någon annan utan enbart berätta hur jag personligen ser på saken.
Jag tycker att onani är ett väldigt bra sätt att lära känna sig själv och sin egen kropp. Vi har alldeles fantastiska kroppar som kan ge oss väldigt fina upplevelser, då tycker jag att det skulle vara synd om man trasslade in sig i tankar om skuld och skam. Varför skulle det vara skadligt för dig/församlingen/gud om du njöt av din egen kropp?? Den är ju DIN, och därför tycker jag att det är DITT val om du vill lära känna den eller uppleva njutning på egen hand.
Då det handlar om att ha sex med en annan person tycker jag inte heller att bibeln/gud/församlingen nödvändigtvis skall vara den som uttalar sig om vad som är rätt och fel. Historiskt sett har det kanske haft större betydelse att man inte skall ha "lösa förbindelser" eftersom man inte har kunnat skydda sig mot oönskade graviditeter, och att speciellt kvinnan då har blivit stående med barn som hon eventuellt inte har kunnat försörja, eftersom kvinnor historiskt sett inte har kunnat eller fått jobba eller ens anses "myndig" att ens ta hand om sig själv. (i Finland var ogifta kvinnor omyndiga fram till 1864, man hade med andra ord inte rätt att bestämma över sig själv hur gammal man än var, utan det var pappan/brodern eller någon annan man som hade rätt att fatta besluten som rörde kvinnan.) 1864 ändrade lagen så att kvinnor över 25 ansågs myndiga även om de inte var gifta. (myndighetsåldern var då 25 för kvinnor, 21 för män)
Idag anses alla, såväl killar som tjejer myndiga vid 18 års ålder, men redan före det har alla personer i vårt land självbestämmanderätt i många avseenden. (t.ex. sexuell självbestämmanderätt) Många av "reglerna" i bibeln är säkert bra och tidlösa, men jag kan ändå uppleva att det är lite föråldrat att följa regler som är 2000 år gamla, då världen trots allt ser väldigt annorlunda ut idag än den gjorde då. Personligen är jag tacksam över att de lagar som upplevdes vara ok i vårt land ens för 100 år sedan inte längre är rättesnöret.
Om man har en person som man känner dragning till, och båda vill varandra väl - så vem har då rätt att säga att det är fel? Om båda vill ha sex med varandra, och det inte är på bekostnad av att någon av dem far illa så borde det ju vara upp till dem själva att besluta om saken? Jag tycker inte att sex är någonting man skall ta lätt på, eller ens någonting man skall dela ut frikostigt till vem som helst. Jag tycker att sex är någonting fint och personligt som man kan dela med personer av betydelse, och det kräver inte enligt mig att det måste ske inom äktenskapet.
Men som jag tidigare skrev, det är min personliga åsikt. Meningen är inte att jag skall försöka pressa dig att tycka det ena eller andra, utan kanske att du skall våga tänka efter och fatta ett eget beslut om vad du tycker att är okej för dig. Så länge man tar hänsyn till varandra och vill varandras bästa så brukar det gå bra.
Det blev lite historialektion dethär :) men jag tycker att frågan är intressant. Jag hoppas att du hittar ett tankesätt som du känner dig bekväm med och som du själv tror på.
Kram
Tessi