Får nästan aldrig komma under sex
21.04.2025
Hej! Jag har varit tillsammans med min kille i över ett år nu. Vi har sex ibland men lite för sällan enligt mig. Jag får heller nästan aldrig komma under sex. Om man tänker månads vis kanske jag får komma 1-2 gånger på 2 månader. När vi blev tillsammans var det bättre då hade vi också sex oftare. Då gick han nästan alltid ner på mig. Nu har han inte gått ner på mig sedan typ i höstas och det känns tråkit. Jag minns sist det hände tyckte han att han blev så svettig av det och tyckte det var jobbit, då sa jag att han nog bara kan göra med fingrar också, då menade jag ju som ibland, men efter det har han bara fortsatt med fingrar och det är som sagt väldigt sällan. Jag har pratat om detta med honom vid två tillfällen och han säger han ska bättra sig men det händer aldrig. Jag tycker också det är jobbit att ta upp det igen eftersom jag redan tagit upp det några gånger förut. Jag vet inte riktit vad jag ska göra, jag tycker iallafall båda ska få lika mycket njutning under sex. Jag tycker även om han använder sina fingrar är lite stelt för då blir det bara att jag ligger bredvid honom och det känns konstigt, hellre då att han går ner på mig. Det känns även bättre eftersom det blir lite för hårt med fingrar.
Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2025
Hej,
Det låter på basen av det du skriver som att det viktigaste skulle vara att ni talar med varandra. Det är vanligt att man har mer sex i början av ett förhållande, och att det sedan minskar lite. Det händer i alla förhållanden och är i sig inte ett tecken på att förhållandet skulle bli sämre utan bara att den första fasen i förälskelsen är över och att man ser saker lite mer för vad de verkligen är. Problemet som kan uppstå då är att det oftast är först nu det märks om man har väldigt olika sexuell drift. Så för den ena kanske det känns optimalt att ha sex en gång i veckan medan den andra fortfarande skulle vilja ha sex alla dagar. Som jag förstår det på basen av din fråga så önskar du att ni skulle ha sex oftare än ni har det nu, och att sexet skulle vara lika tillfredsställande för dig som det är för honom.
Då det kommer till frekvensen, d.v.s. hur ofta ni har sex så handlar det ganska långt om kompromisser. Som personer är vi olika och måste helt enkelt försöka vara tillmötesgående så att båda två kan uppleva att de blir hörda. Det du kan fundera på är t.ex. vem som tar initiativ till sex i ert förhållande, och om det kunde vara så enkelt att du fick sex oftare om du själv tog initiativ? Det vet jag förstås inte, det kan hända att det redan är du som tar initiativ de gånger ni har sex och att det inte är obekvämt för dig. Men i olika förhållanden så tar man lite olika roller, så det jag kanske försöker säga är att om du upplever att ni har sex för sällan så har du också rätt att ta initiativ och behöver inte gå och vänta på att han skall göra det.
Sedan då det kommer till din rätt till njutning så är det ju absolut befogat att du skall ha samma rätt till njutning som din partner, och att det är ganska grundläggande. Om han av någon anledning inte tycker om att ge oralsex så får ni försöka hitta andra sätt att tillfredsställa dig. Jag förstår precis vad du menade då du sade åt honom att det är okej att han använder fingrarna istället för att gå ner på dig den gången, men att det ju inte var ett frikort för att inte göra det för all framtid.
En ganska grundläggande del av sex är att det inte handlar enbart om en själv och den egna njutningen utan även om partnerns njutning, i ett vuxet förhållande så är en förhållandevis stor del av njutningen just det att man ser den andra njuta och kan känna att man kan ge den andra en upplevelse. (anledningen till att jag skriver att det är så i ett vuxet förhållande är att partnerns njutning inte nödvändigtvis är en prioritet då man är ung, men att det brukar bli viktigare i samband med att man inleder varaktigare förhållanden.) Jag vet inte om det att din pojkvän gav dig oralsex i början men inte ger det nu beror på att han inte tycker om det, eller om det beror på att han inte tror att det behövs längre, men du har rätt att påpeka att din njutning också är central. Det att du skriver att det "blir lite för hårt med fingrar" är absolut någonting som behöver rättas till, eftersom det ju är meningen att det skall vara njutningsfullt - inte att det skall göra ont. Och det är INTE meningen att du skall ligga stilla och låta honom göra någonting som gör ont för dig bara för att du är rädd att såra honom om du säger till. Om du inte vill säga åt honom hur han skall göra eller att han skall vara försiktigare så föreslår jag att du visar honom hur du vill bli smekt genom att du lägger din hand ovanpå hans, då kan du styra handens rörelser och visa honom rätt tryck och takt. Om ni inte har någon vibrator så föreslår jag att du skaffar en och att ni tillsammans lär er använda den på dig. (De finns att köpas t.ex. vid Prisma eller Citymarket och på nätet). Du skall komma ihåg att det också är fullt tillåtet för dig att smeka dig själv medan ni har sex, således är det inte någonting du behöver vänta på att han skall GE dig orgasmer utan du kan också vara aktiv i detta.
Men som jag skrev inledningsvis så är det nog viktigast att ni kan tala om saken. Sex är inte lika viktigt för alla personer, men det verkar på basen av det du skriver som att det är viktigt för dig och då behöver du ansvara för att han vet om det så att han förstår att han måste fokusera lite mer på din njutning om du skall bli tillfredsställd i ert förhållande.
Många kramar,
Tessi