fingra
19.12.2015
Hej. Jag undra hur man pullar? Eller fingrar sig själv. Har läst i internet och provat men det känns inget? Får ingen orgasm? Asså det ebsom att bara in å ut me fingrarna. De säger man kan öka antal fingrar men de rums ju jara 2 fingrar.... ozzy

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.12.2015
Hej ozzy!
Det här med hur man onanerar, för tjejer även kallat att pulla eller fingra, är nog olika från person till person - och ofta också från tillfälle till tillfälle. Ibland känns en sak skönt, ibland en annan, en tjej gillar en viss teknik, en annan tjej något helt annat. Knepet är alltså att prova sig fram, känna efter, använda fantasin och långsamt men säkert lära känna sig själv.
Det finns inget rätt och fel, ingen tydlig instruktionsbok för det här, men lite tips kan vi ge. Ett är att många tjejer har väldigt svårt att få orgasm om inte klitoris stimuleras samtidigt, alltså smeks eller gnuggas. Det räcker inte alltid till att bara föra något in och ut i slidan, utan klitoris är ändå det mest känsliga stället på människokroppen.
Ett annat är att det egentligen är med hjärnan man tänder och i hjärnan som man blir sexuellt upphetsad. Visst kan man lyckas bli kåt av att bara stimulera kroppen, men om inte humöret stämmer, så händer inte mycket. Känner man sig lite osäker, rädd att bli störd eller har det obekvämt, är irriterad på kroppen som inte funkar som man vill att den ska, tycker det är lite pinsamt eller överlag känner någon annan känsla som stör upphetsningen, så är det svårt att nå så långt som orgasm. Att fantisera och dagdrömma om sex kan hjälpa, och överlag fundera lite mera vad man egentligen tänder på.
Tålamod! Orgasm får man inte genom att knäppa med fingrarna. Dels kan det bokstavligen ta många långa minuter innan man når fram till orgasmen, det går inte att pilla lite här och pilla lite där och tjadang, så borde man komma. Det tar ofta en god stund med envist stimulerande i rätt takt för en själv med rätt tryck.
Tålamod behövs dels också för att vi liksom inte föds som fulljädrade orgasmmaskiner, utan det är en färdighet som vi tränar upp med tiden. Så öva, öva, öva - eftersom orgasm är något man både kan träna fram och träna upp. Orgasmerna blir ofta också bättre med åldern, inte bara med erfarenheten.
Slutligen funkar det inte om du ställer prestationskrav på dig själv. Kroppen är alltså ingen maskin, och förväntningarna kan förstöra många sköna stunder. Du onanerar ju inte för någon annan än dig själv, och som sagt så finns det inget rätt eller fel. Känns mer än två fingrar för mycket eller gör ont, så ska du såklart inte försöka pressa in fler. Sex ska aldrig göra ont eller kännas obehagligt! Gör mer av det som känns bra och skit i resten :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott