Finns det?
25.11.2017
Hej!
Finns det någon behandling man kan gå för att bli av med homosexualitet?
Tänkte bara för förr i tiden fanns de ju så jag undrade bara om de finns några
behandlingar kvar.
Hur går dessa behandlingar till isåfall?
Vet att detta är en lite konstig fråga!
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
01.12.2017
Hej,
Tack för din fråga. Nej det finns inte någon vård för homosexualitet, eftersom det inte räknas som en sjukdom eller diagnos.
Du har helt rätt i att det var annorlunda förr, då försökte man bota homosexuella med elchocker. Nuförtiden räknas det som religiös och psykisk manipulation att ändra på nåns sexuella identitet. Och Finlands Mentalvårdsförbund har varnat för s.k. "omvändelsevård" som förs fram av vissa religiösa samfund.
Homosexualitet hör till de positiva sexuella identiteterna vi har och det är inte nåt fel på att vara homosexuell, utan det är omgivningen som inte är sund, om sexuell mångfald inte accepteras.
Alla människor är unika och olika och har samma rätt att vara sig själva. Som ung är det bra att ge sig själv tid att mogna. Somliga hittar sin identitet redan som barn, andra efter att man prövat och kännt efter, som ung vuxen. Hjälp och stöd för att få vara den man är, finns t.ex. via föreningen Regnbågsankan www.regnbagsankan.fi eller Sluta Panta, som är en nationell chatt för ungdomar och deras frågor.
Du och dina vänner har all rätt att vara just det ni är, tycka om er själva och varandra. Och det är många som arbetar för en fredligare värld där alla ska vara älskade, oberoende vilken sexuell identitet de har. Att få ha sin indentitet utan att bli mobbad är en mänsklig rättighet och också t.ex. evangeliskt-lutherska kyrkan i Finland erkänner den här rättigheten, liksom de flesta kyrkor i demokratiska stater nuförtiden.
Monika Pensar
sexualrådgivare
teologiekandidat