Första samlaget
29.07.2023
Hejsan!
Ag har börjat fundera mycket på sex, hur ska man liksom göra? Om min pojkväns penis ät inne i mig vad ska jag liksom göra? Ska jag bara ligga där? Jag är medveten att förspel och allt som tillkommer är väldigt individuellt men i stora drag är min fråga, hur har man sex? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
31.07.2023
Hej,
Det som är bra att veta att det finns inget som egentligen heter ”sex”. Sex kan vara precis som man själv tycker, vissa tycker att när man hånglar så är det sex, medan andra tycker att sex är när penisen är inne i vaginan. Att ha sex första gången kan kännas jätte spännande och skrämmande första gången, i och med att man ofta klär av sig och är väldigt nära en annan person. Jag brukar säga att det viktigaste är att göra sånt som känns bra för den andra och för dig själv, och hur vet man vad som känns bra för den andra då? Jo, man frågar! Prata med varandra, fråga ”känns det här okej?” eller ”vill du att jag gör såhär?” eller ”tycker du om det här?”. Många tror att man ska vara helt tysta och bara köra på, men på riktigt är det helt tvärtom! Frågar man och pratar man så får man en roligare och bättre stund tillsammans. Många upplever att det man gör riktigt i början, alltså kramas och pussas och kanske smeker varandra är det allra roligaste och många gånger det skönaste. Visste du att du har en liten punkt i vaginan som heter klitoris som är super känslig för beröring och som många tycker är skön att gnugga på med fingret? Om du inte visste det så vet du det nu, och prova gärna själv först! Den sitter precis ovanför vaginans öppning där blygdläpparna möts, du kan också googla och se en bild var du kan hitta den. Prova om det känns skönt, så kanske du kan föreslå att din kille smekte dig där? Om man önskar ha sex på ett sätt där penisen går in i vaginan, så kan man t.ex. pussas och kramas samtidigt som killen försiktigt för penisen fram och tillbaka i din vagina. Men sex är mycket mer än bara penis-i-vagina! Det bästa är att utforska själv först, vad tycker du är skönt? Och sen berätta det för din kille så ni kan göra det tillsammans!
Kram!
Malin