första sexet
20.06.2018
Hej, jag har träffat en tjej ett tag nu och det är bara en tidsfråga innan vi har sex. har ni något tips vad eller hur man kan göra så att det inte blir stelt. ska man prata om något eller bara vara tyst? (vi är båda oskuld) sex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2018
Hej,
Om ni har setts ett tag så kan man antagligen utgå ifrån att ni tycker om varandra, och det är en fördel då det närmar sig sex eftersom man då inte behöver vara lika rädd att göra bort sig. Att ha sex med en ny person är alltid spännande, oavsett om det är första gången man har sex, eller om det är första gången man ska ha sex med just den personen. Det SKA vara spännande, man SKA vara nervös. Det betyder ju bara det att man faktiskt bryr sig om den andra och vill att den andra skall tycka att sexet är bra.
Om ni båda vet att den andra är oskuld så vet ni ju också om att ni båda är "nybörjare". Du skriver att det bara är en tidsfråga innan ni har sex, så i bästa fall har ni ju bekantat er med varandras kropper till en viss del redan nu. D.v.s. genom kyssar, kramar, smekningar o.s.v. Då tycker jag helt enkelt att ni fortsätter med det tills ni kommer så långt som själva sexet. Om ni inte skyndar er utan tar det lite längre för varje gång så kommer det antagligen att kännas ganska naturligt i det skedet då ni kommer till det, och då gäller det bara att komma ihåg att skydda er med kondom så att ni inte behöver oroa er över en eventuell graviditet.
Prata på bara, om det känns naturligt, men det gör faktiskt ingenting fast det blir lite stelt och nervöst - det är nästan oundvikligt.
Njut av varandra och sommaren!
Kram
Tessi