Fråga
04.12.2023
Hej
Jag är en tjej på 18 år.Som tänder på att sola naken i våran Trägård .Gör detta när inte mina föräldrar är hemma.Går även utan trosor under klänningen när jag åker buss.Vill nästan att äldre man och gubbar ska se att jag är utan trosor. Är detta normalt.?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2023
Hej,
Det du beskriver låter normalt. Med det menar jag inte att det är någonting som alla skulle göra, men det är inte heller ovanligt på något sätt.  Alla människors sexualitet är helt unik så kan det variera mycket från en person till en annan exakt vilka saker man tycker att känns upphetsande och om det handlar enbart om en själv eller också om omgivningen. För vissa kan det kännas upphetsande att t.ex. gå utan underkläder, medan andra kan göra det enbart av praktiska skäl och då tycka att det är väldigt obekvämt om andra människor uppmärksammar det. Därför kan man inte heller utgå ifrån att alla människor som t.ex. njuter av att vara nakna skulle göra det för att de önskar en reaktion från omgivningen - utan det kan handla om att man bara själv njuter av känslan av att vara utan kläder och att det inte överhuvudtaget handlar om andra människor.
Men det du beskriver låter inte konstigt, så njut av den styrka det ger dig. Så länge man tar hänsyn till att andra människor kan tänka annorlunda än du själv kring nakenhet och att du inte t.ex. blottar dig för andra så finns det inget fel med det.
Kram,
Tessi