Fråga
09.04.2018
Hej, jag och min pojkvän har varit tsm i ca 3 år. Vi har ett aktivt sexliv och jag har ont vid samlag och jag vet om varför så det gör så att jag inte vill ha sex alltid. För om jag ska vara ärlig så är sex intr så lustfyllt för mig det är inte skönt eftersom det gör ont. Min pojkvän vet om detta men kan inte riktit förstå smärtan. Han är alltid kåt det finns inte en gång jag har varit med honom då han inte har varit kåt. Det gör mig stressad ibland för då ska jag hela tiden också behöva vara det osv. Han gillar inte smeksex outan endel ska det vara oral eller samlag. Fast han säger han gillar smeksex så gör han inte det. Han vill också alltid ta på mina bröst. Han vill alltid se dem och han blir typ sur om jag säger att ta bort eller jag vill inte. Så tar han bort nog men efter en stund är han där med handen igen. Han bryr sig som int fast jag säger att det är min kropp och jag bestämmer utan det
Är som att han tror att då man e tsm har han all rätt att göra vad han vill bara för att vi är ett par. Han söger också till mig ibland att jag skulle kunna vara mera/oftare kåt Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2018
Hej.
Åh, jag förstår att det kan kännas jobbigt. Då det kommer till upphetsning och kåthet så är det ju inte viljestyrt, och det är oftast inte någonting som man knäppa "av" eller "på". Det är synd att du känner press från din kille på att du borde vilja mer och oftare - för det har antagligen snarare motsatt verkan. Upphetsning är någonting som börjar i hjärnan, och om hjärnan av någon anledning inte är med på det så blir det helt enkelt svårare. Om det dessutom gör ont eller känns lite jobbigt så leder det till att hjärnan ännu tydligare säger nej.
Du har gjort alldeles rätt som har förklarat för din kille att din kropp är din egen, och att det är DU som äger den - inte han. Men tyvärr finns det ju många människor i förhållanden som tror att en relation betyder att man har rätt till den andra personens kropp precis när man vill. I bästa fall vill man ha sex ungefär lika ofta, men i andra fall måste man försöka kompromissa lite. Det skall hur som helst inte alltid vara på bekostnad av den ena personen och det är inte okej att känna att man blir pressad till sex om det gör ont eller känns jobbigt.
Några frågor som du kan försöka svara på för dig själv. Finns det någonting som gör dig kåt? Fantiserar du om sex? Att fantisera är bra, eftersom det sätter sprätt på våra tankar och på hela systemet, men det skall inte heller vara någonting man tvingar fram, eftersom all form av tvång och press då det handlar om sex är dåligt. Finns det någonting sexuellt som du önskar att din kille gjorde, t.ex. längre förspel, mer oralsex, att han kom in i dig försiktigare/långsammare o.s.v. Du skriver att han inte är så mycket för smeksex, men innebär det att han inte tycker att det räcker istället för samlag, eller att han inte heller tycker att förspel är viktigt? Tjejens kropp tar ofta lite längre tid på sig att bli beredd än killars kroppar, och därför är det viktigt att förspelet är tillräckligt långt. Slidan skall hinna vidgas och lyftas upp, och bli fuktig. Dessa är inte heller grejer som är viljestyrda utan ofta är de helt enkelt kroppsliga reaktioner som man inte kan bestämma över.
Jag förstår att det kan kännas väldigt sårande då han säger att du borde vara kåt oftare, eftersom det inte är någonting du kan bestämma över. I varierande grad är det någonting som ens partner borde fundera på, "vad kan JAG göra för att hen skall tycka mer om sex". Beroende på hur bra er relation fungerar så tycker jag att du skall ge honom förslag på vad DU vill ha. T.ex. att ni har längre förspel, orlasex, använder glidmedel eller liknande. Det är ju DITT sexliv också, så du har ju rätt att få det lika mycket på dina villkor som han. Tyvärr är det ofta så att unga tjejer inte riktigt vågar ta för sig eller visa vad de vill ha i sängen. Men du skall absolut prioritera dig själv. Killar kan inte läsa tankar - så allting blir bättre om man vågar tala om det.
Många kramar till dig.
Tessi