Fråga om sex (13.9)
13.09.2020
Hej decibel!
Jag har länge tänkt på en sak, nämligen på tal om sex. Folket pratar ofta om att längden på mannen/pojkens penis inte är huvudsaken, utan hur man använder den är viktigare, vad menar man ordagrant med detta? Jag förstår väl till viss del vad man menar men hur skulle du förklara det?
Thanks på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2020
Hej,
Det blir ett långt svar på en kort fråga :)
Då jag säger att storleken inte är avgörande så menar jag flera saker.
Anta att killen är utrustad med en stor penis, men att han själv är fokuserad endast på sin egen njutning (är självisk) eller inte vet hur han skall tillfredsställa sin partner - då blir det misslyckat ändå.
Anta att killen har en penis som är mindre än genomsnittet vilket gör honom väldigt osäker - så det enda han tänker på under hela tiden han har sex är sin egen penisstorlek - då blir det misslyckat ändå.
Men oavsett vilken storlek en penis har så är det en förutsättning för bra sex att man ser sin partner och att man vill ge hen en bra upplevelse. Om man är avslappnad och vågar ta reda på vad den andra tycker att är skönt. Man vågar ta tid på sig och använda alla sinnen, och alla delar av kroppen (inte enbart könsorganen.) Det är DET som gör sex bra, och då är det inte avgörande vilken storlek penisen har utan mer hur killen (och tjejen givetvis) använder sin hjärna.
Om man ha sex med en kvinna/tjej så är det bra att komma ihåg att slidan trots allt inte är djupare än 8-13 cm, och att det egentligen inte finns så mycket känsel inuti själva slidan utan främst vid slidöppningen och slidans främre vägg (d.v.s. mot magen) och vid klitoris - d.v.s. på utsidan. De flesta tjejer har svårt att få orgasm enbart genom att penisen rör sig in och ut, utan det krävs stimulering av klitoris för att hon skall komma. Detta kan man påverka genom vilken ställning man har sex i och genom att använda sina händer medan man har sex.
Så jag tror kort och gott att de flesta tjejer hellre skulle välja en kille med stort sinne för hennes njutning än en stor penis.
Fråga om någonting blev oklart.
Kram
Tessi