Frågor efter sexet
23.01.2014
Hej jag har hört att direkt efter man har haft sex ska man gå på wc så man inte får typ nå urinväg elr någo liknande och så har jag hört att när man känner att man håller på att kissa på sig när man knullar är man på väg att få en såndä fontän orgasm eller vad det nu heter och om man bara fortsätter så kan alla få en sprut orgasm är dom här sanna eller bara påhitt Aa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.01.2014
Hej Aa!
Bra att du frågar upp sådant här än bara tror blint på påståenden - som kan vara myter, som kan stämma för någon, som kan vara helt sanna. Finns så himla många myter om just sex, eftersom det för många känns för pinsamt att fråga upp om.
Jo, visst är det bra att gå på WC och kissa efter att man haft sex - men det är inte helt nödvändigt. Visst rensar det eventuella bakterier och smuts ur urinröret, så brukar man ha urinvägsinfektion så är det såklart bra att kissa efteråt. Alla är inte lika känsliga och alla har ju inte heller fått in så mycket smuts och bakterier (tex för att paret haft rentvättade händer under förspelet). man måste inte avbryta goset efteråt tvärt och söka upp närmsta toalett - men ofta kan man ju faktiskt vara lite nödig efteråt hursomhelst, så det skadar inte oavsett.
Däremot är allt det där med fontänorgasm (sprutorgasm, kvinnlig ejakulation) inte sant - av den enkla anledningen att alla tjejer inte kan få fontänorgasmer. Det behövs något skilt i anatomin, kroppens byggnad, för att det ska fungera: körtlar som rymmer extra mycket vätska. Alla tjejer har nog de där körtlarna och det kommer nog en speciell sorts vätska (naturligt glidmedel mm) ut ur dem under samlaget för alla och kanske lite mer under orgasmen - men långt ifrån alla märker ens av det. För några få så trycks det alltså mycket vätska ut ur körtlarna vid orgasm, allt från några droppar till någon deciliter. Bland dessa så rinner det för någon och sprutas ut för någon annan. Fontänorgasm-förmågan är alltså något man föds med och inget man kan träna upp.Och det är INTE urin, alltså och kommer INTE från urinblåsan. Vätskan innehåller helt andra ämnen.
OM det känns som att vara nära att kissa på sig för de tjejer som kan få fontänorgasm varierar väl från tjej till tjej. Att förklara hur en orgasm känns är lika svårt att förklara som en nysning. Även en "vanlig" orgasm kan man ibland - om man är väldigt oerfaren - missta för kissnödighet. Men det är otroligt osannolikt att man verkligen skulle kissa på sig under sex, för när man blir sexuellt upphetsad så "stängs" urinröret automatiskt och sådana behov som att kissa får stå åt sidan en stund. Samma gäller ändtarmen.
Fråga mera bara ifall det var något mer du undrade :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott