frågor om sex!
30.06.2014
Hej! Visste inte vilken kategori som passade; men jag tog denna iallafall; -)
Nu är det såhär att jag har några frågor och hoppas att ni kan svara!
1. När man har sex, hur långt in kan killens snopp komma? Är det farligt om den kommer in för långt? Vad händer då?
2. Jag drömde inatt att jag hade sex med en kille och "kände" honom inuti mej, trots att jag är oskuld. Är det normalt?
3. Gör det ont i början precis när killen tränger in i slidan eller hela tiden? oskuldis:)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
07.07.2014
Hej oskuldis:)!
Jättebra att du frågar om sådana här grejer! Det är märkligt att det liksom pratas om sex överallt (nätet, media, skolkorridoren osv), men att det finns så lite fakta och förklaringar i de här diskussionerna. Hoppas att fler än du läser svaret på dina frågor här :)
1. Jo, vi har alla tjejer en "botten" i slidan, livmodermunnen (cervix), och inget annat än spermierna kan ta sig förbi den porten upp i livmodern. (De enda undantagen är det långtidsverkande preventivmedlen hormon- eller kopparspiraler som sätts in av läkare/gynekologer - och mensblod och bebisar som ska ut den vägen). En snopp slipper inte förbi livmodermunnen, inte heller en tampong eller menskopp. Det är fysiskt omöjligt! Vi har alla lite olika djupa slidor, precis som det finns kortare och längre snoppar, men i medeltal är tjejslidan 8-10 cm djup när hon inte är sexuellt upphetsad och ca 15 cm när hon är kåt. Det betyder faktiskt att det finns snoppar som känns för långa och som måste vara försiktiga när de kommer in i slidan och kanske inte kan komma in i hela sin längd. Annars kan det göra ont eller kännas obehagligt. Men det där känner man nog när man har sex och kan både säga till åt partnern att inte komma in så djupt och välja sexställningar enligt det.
2. Jo, det är nog rätt normalt. Se, alla har vi sexdrömmar (ja alla, man kanske inte kommer ihåg det eller märker när kroppen blir upphetsad bara), eftersom det dels är kroppens sätt att förbereda oss för sådana situationer och dels för att vi behöver det. Vi har alla en sexdrift som vaknar någon gång under puberteten, men eftersom det inte alls är meningen (eller ens praktiskt möjligt) att ha sex då, så drömmer hjärnan ihop sexuella upplevelser för att tillfredsställa oss. Det sägs tex att killar/män har stånd 7-10 gånger per natt och de flesta första utlösningarna sker också nattetid, som "våta drömmar". Just för att hjärnan liksom förbereder oss genom drömmarna på en massa tänkbara scenarion, så kan den också drömma hur det skulle kännas att ha något in i slidan. Det kan bli nästan en fysisk känsla, på samma sätt som att vi kan drömma att vi faller eller springer och nästan känna det. Men kroppen kan alltså vara kåt "på riktigt" i drömmen och att få orgasmer i sömnen är inget ovanligt för tjejer heller. Så det är helt lugnt, du behöver inte alls oroa dig för det här.
3. Det första samlaget behöver inte alls göra ont, det varierar från tjej till tjej. Enligt statistiken är det mindre än hälften av alla "oskulder" som upplever smärta eller som blöder under första samlaget. Det beror på flera saker. Om man onanerat själv och både haft in något i slidan och känner sin egen kropp någorlunda väl, så behöver det inte alls göra ont, eftersom man dels kanske sluppit förbi sin slidkrans redan och dels kanske kan slappna av och njuta. Har man använt tampong har man också sluppit förbi sin slidkrans. Slidkransen kallades förr mödomshinna, men är egentligen ett ringformat hudveck ett par centimeter upp i slidan. Den är töjbar, men töjer alltid mera när man är sexuellt upphetsad (våt och hal) och det är inte alls sagt att det känns som en barriär då. Om man blöder vid första samlaget beror det oftast på att man pressat snoppen förbi slidkransen så att den spuckit lite, att det alltså blev ett litet sår i den. Det läker snabbt och det är inte det minsta fysiskt farligt om det gör ont första gången man har sex. Det brukar också gå över på en kort stund, allt från några sekunder till någon minut för det mesta. MEN sannolikheten att det ska göra ont och spricka är mycket mindre om man faktiskt är ordentligt kåt! Ju mer sexuellt upphetsad man är, detso halare och mer töjbar blir hela slidan, inklusive slidkransen. Man kanske ändå spänner sig omedvetet om man är nervös eller osäker, otrygg eller inte tillräckligt förberedd, så då blir slidan mera trång och torr. Det kan hända närsomhelst, inte bara första gången. Slidkransen försvinner egentligen inte förrän man föder barn, men för det mesta känns den inte det minsta efter att man haft lite sex och lärt sig slappna av och njuta.
Hoppas det här gjorde dig klokare - och lugnare :) Minns bara att sannolikheten att ha ett första samlag som inte gör ont och som blir ett ljuvligt minne är så mycket större om du har sex med någon du verkligen tycker om och tänder på, att situationen och stämningen känns rätt och om ni lärt känna varandras kroppar någorlunda bra före genom mycket hångel, smeksex osv. Man tänder egentligen med hjärnan, så är inte känslorna de rätta, så kommer kroppen att protestera.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica (på basen av bla sexsnackarnas tidigare svar på liknande frågor)