Frågor om suga kuk och minipiller
05.02.2023
Hej, jag har flera frågor så jag delar upp dem lite.
Min första fråga, jag äter minipiller och i lördags så glömde jag att ta den på rätt tid och tog den 6 timmar försent. I fredags hade jag sex och undrade bara om det har någon betydelse på det (jag tog tabletten i tid i fredags). Jag undrar också hur länge det tar innan minipillren börjar skydda mot graviditet igen. Jag läste att det tar 7 dagar och nu undrar jag om det byggs upp ett litet skydd för varje dag jag tar en tablett. Alltså att det skulle ge mer skydd till exempel på fredag än vad det ger imorgon eller har det ingen betydelse?
Min andra fråga, min pojkvän tycker om när jag suger av honom. Egentligen så tycker jag inte att det är så nice för varje gång får jag kvällningar. Inte för att jag tycker att det är äckligt men kan typ inget åt det. Jag tror min pojkvän skulle vilja att jag suger av honom längre och djupare än vad jag gör och skulle därför vilja bli bättre. Problemet är bara att jag varje gång får kvällningar, kan man öva bort det eller öva på att ta något i munnen för att bli bättre och kunna suga djupare?
Min tredje och sista fråga, varje gång jag och min pojkvän ska ha sex så är jag alltid jätte kåt och våt i början men ju längre in i förspelet vi kommer så zoonar jag typ ut och fast jag vill ha sex och tycker om min pojkvän så blir jag inte våt efter att vi har hållit på en stund. Vi har inte varit tillsammans länge och inte heller haft sex så många gånger än och har inte haft sex tidigare så vet inte om det beror på att jag har så höga förväntningar på mig själv och är lite nervös och att jag därför zoonar ut och inte blir våt. Vet inte vad jag ska göra för vill inte att min kille ska tro att jag inte är upphetsad på honom för det är jag men oavsätt hur mycket jag försöker att bli våt så går det inte. Jag känner mig väldigt osäker över det här och som att det är något fel på mig som inte blir tillräckligt våt. När vi har sex så händer det ibland att kuken åker ut ur snippan eller att det är svårt att få in den i mig. Beror det här på att jag inte är tillräckligt våt? Jag kan förstå att det kan vara svårare att få in snoppen om man inte är våt men känns som att när den väl är där inne att den skulle sitta ganska bra fast där och inte glida ut. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2023
Hej,
Jag vet inte exakt vilket minipiller du äter, så kolla för säkerhets skull i bipacksedeln. Och som du vet så är det mer petigt med minipiller att de tas vid samma tid, men t.ex. med Azalia så är man fortfarande skyddad om man tog pillret inom 12 timmar efter att man borde ha tagit det (förstås inte om man alla dagar glömmer och byter tid, men vid ett tillfälle.) Så eftersom du tog ditt glömda piller 6 timmar efter att du borde ha tagit det så borde det inte påverka skyddet och du behöver inte göra någonting åt saken. Om det däremot skulle ha varit över 12 timmar så kan skyddet påverkas och då skall man använda tilläggsskydd under de kommande 7 dagarna. Det är svårt att ge något exakt svar på när man blir skyddad igen inom de dagarna eftersom det är många olika saker som spelar in. Minipillren fungerar ju genom att påverka t.ex. sekretet vid livmodermunnen, så om du råkar ha ägglossning precis då du har glömt ditt piller så kan det finnas risk för graviditet, och det är säkert individuellt hur snabbt sekretet igen byggs upp efter att man börjat med pillren igen. Så försök att ha kondomer till hands ifall det skulle hända på nytt att du glömmer. Men i nuläget borde det alltså inte vara någon fara.
Alla människor har lite olika kräkreflexer. Vissa får kväljningar så fort de sätter någonting i munnen och andra har ingen kräkreflex alls nästan. Jag tror att det är någonting du kan träna upp men det skall nog ske helt på dina egna villkor. Om du ännu inte är helt bekväm med att ta honom långt in i munnen så skall du inte heller göra det. Då är det bättre att du t.ex. hjälper till med handen samtidigt som du har toppen av penisen i munnen. Det kan göra kväljningarna värre om killen t.ex. håller i ens huvud så att man inte själv kan påverka hur djupt man tar in penisen i munnen, så be honom att inte göra det och se det som en process att du lär dig att sakta men säkert vänja dig. Oralsex i största allmänhet brukar bli roligare med tiden, då man förstår att det inte behöver göras snabbt eller på ett visst sätt, utan du kan helt testa dig fram till hur din pojkvän reagerar då du gör på lite olika sätt, t.ex. att du slickar eller suger på ollonet, vid ollonkanten eller vid stängen - samtidigt som du hjälper till med handen. Försök att läsa av vad han tycker att är skönt och se det som en upptäcktsresa istället för en "uppgift". I det skedet då du märker att han njuter av det så är det också sannolikt att du själv börjar tycka att det är roligare för att du ser vilken effekt det har.
Att bli våt är inte viljestyrt och jag tror INTE att det är något som är fel på dig. Man producerar en del fukt själv, men det kan variera mycket från gång till gång och det går inte att tvinga sig själv att bli våt. Jag tycker att det talas överdrivet mycket om det att tjejen blir eller skall bli jättevåt, för det du beskriver är väldigt vanligt och det är alltså ingenting som behöver vara fel. Det bästa ALLA kan göra för att göra sexet roligare och skönare är att vänja sig vid att använda glidmedel. Glidmedel använder man alltså inte för att man inte själv skulle "kunna" bli våt utan helt enkelt för att det gör det ännu roligare och för att det gör det lättare för tjejens slemhinnor så att de inte blir irriterade av friktionen. Det finns väldigt många olika glidmedel att välja på men t.ex. ett vattenbaserat glidmedel fungerar bra både vid förspel och vid sex. För många kan det kännas lite pinsamt att ta fram tuben med glidmedel första gångerna, men jag tycker som sagt att man skall tänka på det som en leksak i sig, för både då han smeker dig eller du honom med handen, och vid penetrativt sex kan det ge en trevlig upplevelse.
Det att penisen ibland glider ur är också helt normalt och det händer nog alla. Men det är en sak som sällan visas i porrfilmer eller talas om. Det beror dels på hur stor penisen är, hur mycket fukt det finns och i vilken ställning man har sex. Det är absolut ingen fara med det utan bara att hjälpa in penisen tillbaka med handen, eller att se det som ett tillfälle att byta ställning eller avbryta det penetrativa sexet och t.ex. ha lite oralsex emellan. Kom ihåg att det inte finns några regler om i vilken ordning man gör saker då man har sex (förutom vid analsex, för då måste man tvätta sig emellan om man skall göra annat efteråt). Men det behöver alltså inte gå från förspel till penetration till orgasm, utan man kan göra saker i vilken ordning som helst.
Lycka till, och hör av dig om det är någonting annat du funderar över.
Kram,
Tessi